Tuesday 29 March 2011

Företag ger blanka fan i om vi mäter BNP eller Happy Planet eller HDI

Jag snubblade på ett inlägg från Bo V Herlin om tillväxt. Han skriver:
Har just läst färdigt Wijkman/Rockströms Den stora förnekelsen (presenterad i P1, här eller här) och kan varmt rekommendera den! – trots att den inte diskuterar den, enligt min mening, grundläggande orsaken till miljökrisen och den ojämna resursfördelningen (och till den »stora förnekelsen«), det som Joel Magnuson (intervjuad här) i sin bok Mindful Economics kallar »the growth imperative of capitalism.
Jag har inte läst Den stora förnekelsen, men jag var på boklansering och drog samma slutsats då, att de inte kopplar de problem de beskriver så bra till det ekonomiska systemet. Densamma som jag drog när jag läste Tim Jacksons bok Prosperity Without Growth. Alla pratar om att man skall jobba med andra mått än BNP osv. Men det man inte riktigt inser är att företag och konsumenter struntar blanka fan i BNP. Och de struntar också i andra alternativa mått. Politikerna är väldigt förtjusta i sådana mått. Men politikerna har mycket begränsat inflytande på människors handlande. Jag har själv drivit företag och vet vilka krafter man är utsatt för. Konkurrens och rationalisering är de imperativ som driver en "framåt" hela tiden. Att stå still är inte någon möjlighet. Och den logiken förändras inte av lite miljöavgifter här eller några skatter där - vilket i slutänden är precis vad min bok Trädgården Jorden handlar om.


No comments: