Lantbrukets företrädare är försiktigt positiva till
den föreslagna livsmedelsstrategin, medan representanter för senare delen av
livsmedelskedjan känner att den inte gäller dem. Oklarheter i strategin påtalas av
representanter från handeln och konsumenterna samt miljöorganisationer.
Det står klart att det inte bara är de politiska partierna (Livsmedelsstrategin:
vem vann?) som tolkar innehållet i strategin rätt olika.
Tror du att livsmedelsstrategin kan leda till
ökad lönsamhet för de svenska mjölkbönderna frågar ATL Arlas ordförande Åke Hantoft.
– Jag tror inte den kopplingen är relevant. Det
är marknaden som avgör lönsamheten.
Detta står i direkt motsats till den syn som finns I LRFs officiella
pressmedelande där man skriver: “En tydlig förändring som LRF välkomnar är
att konkurrenskraft och lönsamhet prioriteras när det handlar om att sätta
regler och villkor för branschen.” LRF verkar lyckligt omedvetet om att lönsamhet
inte nämns i strategin…
Överlag är lantbrukets företrädare avvaktande
positiva till den föreslagna strategin. Andra är mer tveksamma:
Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood säger
– Jag saknar en tydlighet om att svenska
mervärden är viktiga för konkurrenskraften. Det finns heller inte så mycket
handfast när det gäller styrmedel och olika satsningar.
Axfood tog fram ett eget omfattande förslag, Matkassen 2030, ett dokument
som innehåll 79 konkreta förslag på åtgärder samt en vision om den mat vi
producerar och äter 2030.
Ordförande för Vi Konsumenter, Gunnel Ståhle, skriver
på sin blogg: “Man har enats om målen för en ökad svensk
livsmedelsproduktion. Det är väl bra och kan ge framtidstro hos
lantbruksnäringen och livsmedelsindustrin. Den stora frågan kvarstår dock hur
och på vilket sätt ökningen ska åstadkommas.” Hon fortsätter med “Man kan också
notera med tillfredsställelse att frågan om livmedelsförsörjning i kris har
beaktats i målformuleringen.”
Naturskyddsföreningen
skriver att “det är bra att strategin slår fast att den svenska produktionen
ska öka, men det behövs tydligare skrivningar om hur det ska ske, samtidigt som
de globala utmaningarna hanteras; att öka produktionen av mat, utan att
äventyra planetens gränser genom användning av bekämpningsmedel och
odlingsmetoder som utarmar jordens långsiktiga produktionsförmåga.”
Strategin påstås gälla “hela livsmedelskedjan”
men intrycket är att den handlar om jordbruket. Det förstärks av kommentarer –
och uteblivna kommentarer från de senare delarna av livsmedelskedjan.
Livsmedelsföretagens VD Marie Söderkvist säger
till ATL
att “diskussionen om en ny livsmedelsstrategi ramlar hela tiden ner på olika
jordbruksfrågor. Man diskuterar odling, inte industri. Det är den enda
industrigren där man glömt bort att man är en industrigren. Så fort vi pratar
mat så hamnar vi nere i gödselstackarna.”
Visita som organiserar en betydande del av
besöksnäringen och restauranger och därmed en viktig del av livsmedelskedjan
har suttit med i dialgoggruppen för strategin, men anser tydligen att den är så
oviktig att de inte ens gjort något officiellt uttalande.
Så gott som alla uttalar att det som kommer efter
strategin är viktigt.
– Nästan alla kan ta fram en strategi. Det är
mycket svårare att genomföra den, säger Palle Borgström från LRF Mjölk till ATL
Det är uppenbart att det har varit väldigt svårt
att ta fram en strategi, och att det man nu har inte är värt namnet strategi*,
vilket förstås gör genomförandet ännu svårare.
I nästa post tänkte jag summera svagheterna med
de föreslagna målen och presentera ett eget förslag till hur de kunde se ut.
* Min analys finns i dessa tre inlägg
Läs också
Ann-Helen Meyer von Bremens inlägg: Oraklen i riksdagen
2 comments:
Kanske dags att börja fundera på VARFÖR det är så svårt att få fram en strategi värd namnet? Ointresse eller okunskap hos dem som fått uppdraget? konkurrerande målbilder? eller vad?
/Jonas E
Det är nog lite av varje som ligger bakom. Bristande problemanalys tror jag är ett starkt skäl. Man förstår helt enkelt inte vad det är som egentligen styr lantbruket och böndernas dagliga val, eller möjligen förstår man det men asser att det är av naturen givet och därför inget man kan göra något åt. Så tolkar jag i alla fall lantbruksföreträdarnas fixering vid att man vill ha samma regler som konkurrentländerna. Eftersom man tror att det saknas både politisk vilja och vilja på marknaden att prioritera den "svenska" produktionen så vill man hellre få lättnader i regler och minskade kostnader för att kunna konkurrera med andra länders bönder. Och kortsiktigt är det ett helt rimligt krav - men det leder bara till en kapplöpning mot botten...
Post a Comment