- Det
är konstigt att namnen på alla domesticerade djur — våra husdjur — används som svordomar, som
något nedsättande. Det fick mig att tänka efter, vad beror det på? Det är tack
vare djuren som vi har kommit så långt, vi kunde börja odla, vi fick gödsel och
dragkraft. Nu är det nästan som om det är djurens fel att samhället hamnat så
snett. Istället för att vara tacksamma och ödmjuka så utnyttjar vi dem; de ska
producera mer och mer och det måste komma in så mycket pengar”
Så säger Cecile ´s Jongers, bonde på
Ullberga gård i en intervju av Mats Ahlberg i boken Levande landskap. I boken möter man 11 olika jordbrukare på 8
olika gårdar av skilda slag (jag är själv intervjuad i boken). Gemensamt för dem är att de tänker på
landskapet, kulturen, djuren och lantbrukets villkor med ett bredare perspektiv
än produktion och lönsamhet. Och så har de kor. Några av dem är rena kogårdar
med mjölkproduktion där korna är det centrala. Där dagen och livet kretsar
kring kornas rytm.
Andra har korna mest för deras värdefulla
roll i växtodlingen. Niclas Dagman på Markusgården, vars huvudsakliga
inriktning är odling av kulturspannmålssorter, berättar att han idag kan se
skillnad i bördighet på de skiften på gården som hörde till en gård där
mjölkproduktionen försvann 1988 och de skiften där korna försvann redan på
tidigt 1960-tal. Numera har man dikor på gården.
Jordbrukarnas tankar runt gården,
landsbygden, korna och livet blandas med kortare texter av Mats Ahlberg själv:
"Vad
var det som hände? Vad var det som gjorde att levande landskap kunde förenklas
till den grad? Att grisar och kycklingar lever inomhus och så kort tid som
möjligt, utfodras och transporteras som vore de utan liv? Och korna kommer
sällan längre ut på bete – hur kunde det bli så här? Landskapets musik har
tystnat, minnena försvunnit och markernas språk blivit alltmer entonigt och
enahanda. Här och var i landet finns det ändå bönder som försöker
samarbeta med jorden, djuren och växterna. Kanske är det i själva verket
där framtidens jordbruk tar form."
Den texten i inledningen kan ses som en programförklaring för boken. Ordet programförklaring låter ideologiskt och propagandistisk, men tonen i boken är allt annat än propagandistisk. På ett mjukt och levande sätt leder Mats Ahlberg ändå in läsaren i tankar om var lantbruket är på väg, vilken roll djuren har — och vilken roll människorna har i att förvalta naturen.
Mycket handlar om det gamla landskapet, kultur och tradition men samtidigt andas många av intervjuerna framåtanda och nyskapande på olika områden. Vissa har byggt nya relationer till konsumenter, medan andra experimenterar med nya grödor eller brukningsmetoder. Också korna sköts på nya eller nygamla sätt. Niclas Dagman har dikor utomhus året runt och Cecile ´Jongers och hennes man Job Michielsen är en av de få mjölkgårdarna i Sverige som låter kalvarna gå och dia korna.
Coronapandemin har givit många en påminnelse om hur känsligt vårt samhälle är, hur alla förväntar sig att allt bara skall fungera och varukedjor som sträcker sig genom fler länder och hav alltid skall leverera allt det vi behöver – i tid. På detaljnivå har det gjort människor medvetna om att vår konsumtion av frukt och grönsaker i mycket bygger på att det finns folk som vill arbeta under villkor som den vanlige svensken inte kan tänka sig. De flesta svenskar skulle säkert inte heller acceptera de arbetsvillkor som de flesta av de som intervjuas i boken har.
Många
framstegsideologer säger med en ryggmärgsreflex att ”vi kan inte gå
tillbaks”. Och det är självklart att
allt inte kan, eller bör, ”bli som förr”. Samtidigt är det påtagligt hur mycket
av sådant som är ”gammalt” som kommer igen. Cirkulär ekonomi och förnyelsebar
energi låter ju nytänkande, men bygger ju på urgamla principer. I
energidebatten talar man ibland om att man skall anpassa konsumtionen av el
till tillgången och att lagra energi. Att anpassa verksamheten till
energiflöden var i själva verket en helt grundläggande princip för mänskliga
samhällen innan de fossila bränslena, och att lagra mat är självklart lika
viktigt som att lagra energi. Ja, det är ju egentligen energilagring det
handlar om det med.
”Ekologiskt
jordbruk”, som bland annat Marianne Schönning, en annan av bokens bönder, varit
med att skapa som ett modernt marknadskoncept, bygger i mångt och mycket på
gammal kunskap, kombinerad med modern vetenskap. Boken har undertiteln ”en resa
till framtidens landskap” Mindre gårdar i ett levande mosaiklandskap med lokal
livsmedelsförädling och direkta relationer till konsumenterna är den mest
resilienta basen för matproduktionen man kan tänka sig. Sådana gårdar som
beskrivs i Levande Landskap. Den som påstår att en högteknologisk produktion
byggd på globala försörjningskedjor är den bästa förutsättningen för en trygg
livsmedelsproduktion har en mycket tung bevisbörda.
No comments:
Post a Comment