Under 2018
minskade nötköttskonsumtionen i Sverige, men andelen svenskt kött ökade. Många
tolkar det som att medvetenheten hos konsumenterna har ökat. Men är det
orsakssambandet?
2009 köpte
kunderna än ännu högre andel svenskt nötkött. Sedan sjönk andelen under
tiotalet år. Importen ökade. Exporten är liten och följer i stort förändringar
i produktionsvolymen, dvs när produktionen går ned går exporten ned och vice
versa. Det som i princip reglerat andelen svenskt nötkött är därför
produktionsvolymen.
Nötköttsproduktion
är en långsiktig verksamhet som långsamt rättar sig efter förändringar i
lönsamhet och efterfrågan, det tar ju mer än två år från beslutet att betäcka
en ko till slakt. År 2018 ökade produktionen med 4 tusen ton jämfört med året
innan. Denna ökade produktion har också sålts. Om produktionen ökade så beror
det på förhållanden som fanns flera år innan, då besluten togs som avgjorde
produktionen 2018. Men det finns förstås en till faktor, den svåra torkan som
rådde 2018. En sådan torka sänker ju egentligen produktionen, djuren växer
sämre för att det finns mindre foder. Men om man måste slakta ut djur så kan
likväl tillgången på kött öka, även om den egentliga produktionen minskar.
Det finns skäl att var skeptisk till påståendena att
kunderna i större utsträckning väljer svenskt kött när förhållandena hela tiden
varit att kunderna köper det svenska nötkött som produceras. Det avgörande för hur stor andelen
blir för svenskt kött är lönsamheten i produktionen. Det i sin tur kan givetvis
påverkas av konsumenternas efterfrågan om den tar sig uttryck i högre priser
för det svenskproducerade. Men det är en långsammare process än det som kan
fångas i tillfälliga marknadsrörelser.
No comments:
Post a Comment