Hur skall vi skapa en levande landsbygd, minskad sårbarhet
och ett livskraftigt lantbruk?
Det är stora och viktiga frågor. Det finns särskilda skäl
för mig att tänka på dem idag. I kväll skall jag lyssna på Po Tidholm som
håller föredrag byggd på sin senaste bok, Läget i landet. I morgon skall jag
debattera – förlåt, samtala om – livsmedelsstrategin här i Åre där jag befinner
mig på
Saerimner, den årliga samlingen av mathantverkare i Eldrimners regi.
Jag lyssnade just på ett föredrag av Mattias Nordström från
Ängavallen i Skåne. Hans familj har skapat ett mycket intressant och
blomstrande företag på gården. Produktionen byggdes upp runt ekologisk
djuruppfödning med extra hänsyn till djurens naturliga beteende, men har sedan
starten 1971 kompletterats med besöksverksamhet, omfattande
livsmedelsförädling, restaurang och hotell.
Det finns mycket intressant och spännande att säga om
Ängavallen, och jag uppmanar verkligen dig att kolla deras hemsida och läsa om
kalvar som får gå med sina mammor, djur som lockas in i slakteriet och mycket
annat. Mattias är ingen sifferkille, men
jag lyckades i alla fall få fram tre siffror som kan vara av intresse för den
lite större debatten. Ängavallen
omsätter sisådär 18 miljoner, har tjugo årssysselsatta och brukar cirka 260
hektar mark. Detta är en tiotusendedel
av all åkermark i Sverige.
Om vi mulitplicerar de två andra siffrorna med 10 000 får
vi 180 miljarder kronor och 200 000 årsarbeten. Det kan jämföras med det
svenska jordbrukets produktionsvärde som är cirka knappa 60 miljarder kronor
med cirka 60 000 årsarbeten.
En svinaktig matematik. |
Visst kan man ha invändningar mot denna enkla matematik. Är
det realistiskt att tro att folk kommer att vilja köpa bacon för 480 kronor per
kilo eller dryckesmjölk för 30 kronor per liter? Och är inte den del av Sverige
som Ängavallen brukar mycket mer bördig än andra delar av landet. Jag köper de
invändningarna, men trots det så ger oss Ängavallen en del ledtrådar i hur man
skall kunna både skapa mer sysselsättning i jordbruket och på landsbygden – med
en ökad miljöhänsyn och hänsyn till djurens välbefinnande.
Jag har heller inte räknat om Ängavallens produktion till
kalorier för att svara på om maten skulle räcka om ”alla gjorde som dem”. Det
är givetvis en viktig fråga i det stora perspektivet, samtidigt är det en fråga
som inga andra jordbruksföretag måste svara på. Trots all retorik från det industriella
lantbruket så drivs det inte av en önskan att producera mest möjligt med mat
från så liten areal som möjligt, utan det
är lönsamheten som styr produktionen.
*
Den nyligen antagna livsmedelsstrategin
anger ett helt annat huvudspår för lantbruket. Ökad produktivitet, ökad internationell
konkurrenskraft och fortsatt strukturomvandling är ledord. Kortfattat kan man säga att fortsätter på den
redan inslagna vägen, eller den danska modellen.
Det märkvärdiga är att man samtidigt säger att man skall
skapa mer sysselsättning. Men både forskning, offentlig statistik och uppenbara
sammanhang visar att det är helt fel. Det danska jordbruket skapar nästa
dubbelt så mycket värde som det svenska, men sysselsätter ännu färre personer
än det svenska jordbruket; man är helt enkelt mycket mer produktiv i ordets
vanliga betydelse. Det svenska jordbruket har under de senaste fyrtio åren tappat
2/3
av alla årsarbeten, och livsmedelsindustrin har en liknande utveckling.
Tillväxten av antalet sysselsatta med mat sker i restauranger och kaféer, arbetskraftsintensiva
branscher med svag produktivitetsutveckling (och usla arbetsvillkor).
På senare tid har det dock startat många mindre företag som
håller på med livsmedel i olika former. Det finns cirka 2000 mathantverkare
enligt Eldrimner, det finns flera tusen gårdsbutiker och besöksturism byggd
runt jordbruk. Även om sysselsättningen inom livsmedelsindustrin som helhet
inte växer har antalet mikrobryggerier och andra matentreprenörer ökat
kraftigt.
Gemensamt för de nystartade
livsmedelsföretagen är en stark tro på framtiden för svensk
livsmedelsproduktion och en passion för produkten. Hantverksprodukter, få
eller inga tillsatser, lokala råvaror, miljövänligt/ekologiskt och snygga
förpackningar var nyckelord,
för dessa nya företagare enligt
en undersökning av Livsmedelsföretagen.
Som en motbild till
Livsmedelsstrategins ensidiga betoning på konkurrenskraft, och avsaknad av
vision om en levande landsbygd, hållbar naturresursförvaltning och inte minst
hälsosam mat, formulerade Ann-Helen Meyer von Bremen och jag en Strategi
för den goda maten. Där formulerar vi en övergripande vision:
”En
livskraftig matproduktion försörjer befolkningen med tillräckligt med
högkvalitativa livsmedel genom lokala och regionala livsmedelskedjor.
Matproduktionen bygger på relationer och ömsesidig nytta och respekt, samtidigt
som den vårdar och återskapar naturresurserna och den mänskliga kulturen. ”
Samt en hel rad av
förslag som skall ta oss en bra bit på den vägen, bland annat satsningar på ett
ökat värdeskapande i livsmedelskedjan, lokal mat och relationsmat.
No comments:
Post a Comment