Thursday 21 February 2013

Jordbruk som landskapsmålning


 

Varför inte avrunda veckan med något positivt och vackert?
På den nyligen avslutad Biofachmässan så lyssnade jag på ett föredrag av Douglas Tompkins om hans gård Laguna Blanca i Argentina. Jag blev imponerad -och sannerligen skall jag säga att jag inte lätt låter mig imponeras.

Den är på cirka 3000 hektar i Entre Rios provinsen i Argentina. Ekologiskt odlat, visst. Men inte bara det, utan otroligt vackert. Det är bättre du kollar videon än att jag skall försöka göra den rättvisa med en massa ord. Tompkins sa att deras traktorförare är målare, målare i landskapet.



Tompkins, vem är han? Ja han grundade både Northface och Esprit, och sedan gifte han sig med VDn för Patagonia. Idag är han och hon de största privata ägarna av naturreservat, främst i Latinamerika. De har också givit ut eko-filosofen Arne Naess (han med djup ekologi/deep ecology) samlade verk!

Det är klart att det hjälper att ha pengar som gräs för att göra något sådant. Men för en gång skull skall jag inte klaga på kapitalismen utan bara njuta av filmen!


No comments: