Sverige driver på
för en “ökad
marknadsorientering” av EU:s jordbrukspolitik. Samtidigt påstår man sig
också att värna miljö- och klimatåtgärder inom jordbruket. Men man behöver ingen avancerad analys för att
inse att dessa faktiskt oftast står i motsats till varandra.
Det är ”marknadsorientering” som driver den ständiga strukturomvandlingen som gör att gårdarna bara blir större och större och har en allt mer ensidig drift. Detta är i sin tur den enskilt viktigaste drivkraften för minskad biologisk mångfald, ökade transporter, minskad resiliens och landsbygdens utarmning. Det är marknadsorienteringen och konkurrensen som gjort att vi avvecklat konstgödselskatt och bekämpningsmedelsavgifter. Det är marknadsorienteringen som gjort att EU skrivit ett nytt handelsavtal som ger ökad import av sydamerikanskt kött. Det är marknadsorienteringen som gör att EU:s livsmedelsmarknads är beroende av indonesisk palmolja. osv. osv.
Det är ”marknadsorientering” som driver den ständiga strukturomvandlingen som gör att gårdarna bara blir större och större och har en allt mer ensidig drift. Detta är i sin tur den enskilt viktigaste drivkraften för minskad biologisk mångfald, ökade transporter, minskad resiliens och landsbygdens utarmning. Det är marknadsorienteringen och konkurrensen som gjort att vi avvecklat konstgödselskatt och bekämpningsmedelsavgifter. Det är marknadsorienteringen som gjort att EU skrivit ett nytt handelsavtal som ger ökad import av sydamerikanskt kött. Det är marknadsorienteringen som gör att EU:s livsmedelsmarknads är beroende av indonesisk palmolja. osv. osv.
Är det här produktionsmedel, kapital, varulager eller en ko med kalv? |
Det kan aldrig
vara ett mål att maten och jordbruket skall vara marknadsorienterat, på sin
höjd kan det vara ett medel om man nu tror på marknadens undergörande krafter.
Men vad är egentligen målet? Den storvulna och samtidigt patetiskt
innehållslösa livsmedelsstrategin,
antagen av Riksdagen, är en strategi utan mål för våra livsmedel, som fastnade
i begrepp som ”produktionsökning” och ”internationell konkurrenskraft”.
Mat
och jordbruk har en mängd andra funktioner än att vara en ekonomisk verksamhet.
Jordbruket är ett av de främsta verktygen som vi har för att sköta om planetens
ekosystem. Jordbruk och mat definierar stora delar av våra relationer med andra
arter, med resten av naturen. Mat är inte i första hand en "produkt". Mat är en
del av vår kultur och samhälle och många traditioner och relationer är byggda
runt måltider. Maten har en mycket viktig roll för hälsa och för vår
överlevnad. Rätten till mat är en mänsklig rättighet. Att reducera allt detta
till att handla om ”marknaden” är både aningslöst och skadligt.
Är dessa bönor produkter eller är de mat? |
I den alternativa
livsmedelsstrategin formulerade vi följande mål:
Många människor har idag ett stort engagemang för mat och jordbruk. Stadsodling, grön terapi, ekologisk produktion, gårdsbutiker och mathantverk växer. Det gäller att bygga vidare och hitta former som stödjer den utvecklingen. Det är också viktigt att nå utanför rena marknadsrelationer, eftersom en del av problemen har sitt ursprung i de ensidiga roller som producenter eller konsumenter vi lever i.”En livskraftig matproduktion försörjer befolkningen med tillräckligt med högkvalitativa livsmedel genom lokala och regionala livsmedelskedjor. Matproduktionen bygger på relationer och ömsesidig nytta och respekt, samtidigt som den vårdar och återskapar naturresurserna och den mänskliga kulturen.”
No comments:
Post a Comment