Svenska Dagbladet publicerar en debattartikel där jag kritiserar hur okritiskt kvalitetledningssystem införs i organisationer och hur man hänvisar till sådana system istället för verklig levererad kvalitet. Roligt nog är den just nu den näst mest lästa opinionsartikeln, och jag har fått mycket ros - och självklar en del ris också. En del av läsarna har skjutit in sig på rubriken - och upplever att jag påstår att checklistor är fel - de bör nog läsa hela artikeln först. Den som känner mig vet att jag tom har en förkärlek för checklistor...
En längre variant av samma artikel finns nedan.
Jag har också skrivit om det i inläggen
Kejsaren är naken
kvalitetsutvärderingsplaneeländet!
Quality management is a management fad elevated to divinity
How quality Management can result in low quality...
Intresset för kvalitetsledning har också minskat avsevärt, se Don't cry for ISO 9001
artikeln har uppmärksammat bla av Vårdförbundet,
Gunnar Degerman,
Kvalitetsmagasinet,
Björn Tärnsgtröm,
POs reflektioner
Vetenskap och känsla
Kejsaren är naken
kvalitetsutvärderingsplaneeländet!
Quality management is a management fad elevated to divinity
How quality Management can result in low quality...
Intresset för kvalitetsledning har också minskat avsevärt, se Don't cry for ISO 9001
artikeln har uppmärksammat bla av Vårdförbundet,
Gunnar Degerman,
Kvalitetsmagasinet,
Björn Tärnsgtröm,
POs reflektioner
Vetenskap och känsla
----------------------------------------------------------------------------------------------
Det tog
inte många dagar av min mors palliativa vård innan jag insåg att det inte
spelar någon roll hur många checklistor och hur detaljerat man försöker styra
verksamheten om inte den rätta kulturen och inställningen finns. Det här är
ingen skandalhistoria om vanvård av äldre, men ett vardagsexempel på hur vi
sätter vår tilltro till olika typer av ledningssystem för att sköta verksamhet
i stället för att betona det personliga ansvaret och engagemanget. Trots att
dessa system i stort saknar bevisat värde.
När det stod klart att vår mor inte skulle
leva länge, så initierade det privata vårdhemmet i Uppsala programmet för
palliativ vård. Jag fick prata med en sjuksköterska som förklarade hur det
fungerade. Frågeformulär skulle fyllas i och hon visade hur deras ISO 9001 certifierade
kvalitetssystem skulle garantera att mamma skulle få god vård.
Det tog inte många dagar innan jag insåg att
det inte spelar någon roll hur många checklistor och hur detaljerat man
försöker styra verksamheten om inte den rätta kulturen och inställningen finns.
Ofta kom jag in i rummet bara för att finna att persiennerna var neddragna,
trots att min mamma alltid ville kunna titta ut. TV:n stod ofta på i ett trots
att mamma aldrig sett på TV på det sättet. I många fall stod till på köpet en
stol eller annat i vägen så att mamma ändå inte kunde se bilden. Det fördes
mycket noggrann logg över hur mycket vätska (ingen!) som hon fick i sig,
däremot var det ingen som noterade att hon inte orkade suga på sugröret, utan
att man var tvungen att spruta in juicen för att hon skulle få i sig något
överhuvudtaget.
Det är dags att avslöja kvalitetssäkringsreligionen som bara en av
många flugor inom organisationsstyrning och ledning. Mina invändningar bygger
på tre grunder. För det första bygger systemen på felaktiga antaganden. För det
andra saknas det vetenskaplig grund för att slå fast att kvalitetssäkring
levererar det man påstår och för det tredje att även om den faktiskt skulle ha
vissa positiva effekter så uppväger de inte de mycket stora insatser som behövs
för att införa systemen. Jag själv har arbetat med certifiering, ackreditering
och revision i tjugo år och har infört kvalitetsledningssystem och
kvalitetssäkring i ett flertal organisationer. I de flesta fall har det varit
frustrerande, resultaten har varit blygsamma och ibland rent negativa.
Huvudexemplet på kvalitetssäkringsstandard är ISO 9000 serien som först
publicerades 1987. Den byggde på en engelsk standard (BS 5750), som i sin tur
hade utvecklats från en standard från USA:s försvarsdepartement som skulle
hindra bomber från att explodera i hangarerna i stället för vid målet. Nu har
ISO 9000 avläggare i miljöledning (ISO 14000), i certifiering (ISO 65) och i
livsmedelskvalitet i form av ISO 22000.
Användandet av kvalitetsledning och
kvalitetssäkring är en av flera sentida verktyg för att styra verksamheter. I
samma verktygslåda finns mål- och resultatstyrning, strategisk planering,
formulering av värdegrund och ett ständigt utvärderande. Dessa olika system har
också givits en viktig roll i privatiseringen av offentliga tjänster som skola
och vård. När tjänster skall köpas in så behöver den standardiseras så långt
som möjligt för att man skall kunna jämföra tjänsterna, och helst reducera
tjänsterna till helt likvärdiga så att det bara är priset som styr vem som
skall leverera tjänsten.
Socialstyrelsen kräver t.ex. att det ska
finnas ledningssystem för kvalitet och patientsäkerhet i hälso- och sjukvården,
Verksamheterna tar fram kvalitetsledningssystem och dokumenterar hur man ska
arbeta för att få detta att fungera. Uppföljningen av resultaten sker inom
verksamheten genom revisioner. Genom att kräva ”kvalitetssäkring” eller
”certifiering” så har ansvariga politiker tvått sina händer.
Med tanke på hur stora resurser och den hype
som har omgivit systemen är det förvånande hur lite forskning det finns på
området. Undersökningar som påstås visa att systemen ger stora fördelar är nästan
uteslutande baserade på intervjuer med kvalitetsansvariga, konsulter, revisorer, standardiserare, certifierare och
ackrediterare, dvs de människor vars hela yrkesroll är byggd runt systemen. De
är lika objektiva som om man ber prästerna utvärdera de egna pastoraten. De få
vetenskapliga rapporterna visar oftast små resultat, om några alls.
Beställare i byggbranschen talar om att de
inte är riktigt nöjda med hur systemen fungerar idag och talar om att för
mycket fokus på checklistor bara tar hantverkarens tid utan egentlig
nytta....de små entreprenörerna utan system klarade kvalitetsarbetet bättre
(Byggentreprenörernas kvalitetssystem, av Ulf Johansson). En studie från
tillverkningsindustrin visar att det inte fanns några skillnader i frekvensen
felaktiga produkter mellan företag med kvalitetssystem och företag utan sådana (Theimpact of ISO 9000 quality management systems on manufacturing, Tufan Koc,
Journal of Materials Processing Technology Volume 186, Issues 1–3, 7 May 2007,
Pages 207–213).
De som förespråkar kvalitetssäkring säger att ”kvaliteten kommer först”
eller liknande. Men vad betyder det? Är kvalitet viktigare än arbetarskydd
eller miljöskydd? Är det viktigare än vinst? Kvalitetsskrået utvecklar manualer
och system och tror att de skall styra organisationen, men det är sällan de gör
det. Ekonomichefen, marknadschefen och Vd:n har ofta en annan agenda. De som
utvecklar kvalitetssystemen tar oftast sin utgångspunkt i standarden, men det
är en dålig utgångspunkt för att förbättra organisationer. Ett bra
förbättringsarbete tar avstamp i hur organisationen fungerar här och nu och
inte i hur den borde fungera.
Kvalitetssystemen bygger på åsikten att folk presterar bättre om de
blir tillsagda vad och hur det skall göra något i stället för att ha frihet och
motivation och förstå varför. Förutom att det är en trist människosyn så blir
det också lätt självuppfyllande eftersom betoningen på checklistor och
kvalitetsmått gör att det blir de som är viktiga och inte verksamhetens
egentliga syften och mål, precis som i exemplet med min mammas vård i livets
slutskede.
Även om de skulle ha visst värde, så motsvarar det oftast inte de
mycket stora kostnader som införandet medför och det stora arbete som det
innebär gör att mindre energi ägnas åt andra (verkliga) problem. Kostnaderna är
proportionellt mycket större i små företag, vilket betyder att kraven gynnar de
stora. Många organisationer inför kvalitetsystemen för att ”de måste”, antingen
för att samhället kräver det, köparna kräver det eller för att konkurrenterna
har gjort det. Det leder till att kvalitetssystemen i många fall inte genomförs
fullt ut och att de görs som ett särskilt projekt, och glöms lika fort igen. Hyllor
med pärmar är kanske det mest påtagliga resultatet.
Slutligen så inriktas revisionerna på själva systemen och inte på den
egentliga kvaliteten i produkten eller tjänsten. Revisorerna kontrollerar att
systemen är korrekt införda och att organisationen gör den föreskrivna interna
revisionen och översynen. Det i sin tur leder till att organisationernas fokus
blir att bli ”reviderbara” snarare än pålitliga och robusta. Detta har
beskrivits väl av Michael Power i boken Ritualsof Verification.
Självklart så är inte kvalitetsledning och kvalitetssäkring alltid
dåligt, tvärtom kan de vara bra i en del
fall. Men det betyder inte att de alltid är bra eller att de i största
allmänhet leder till mer pålitliga eller effektiva system. De bör ses som ett
av många verktyg organisationer har för att styra sin verksamhet, ett verktyg
som passar vissa bättre än andra beroende på storlek, kultur, resurser,
stabilitet och verksamhet. De bör inte vara obligatoriska annat än i
undantagsfall, och även när de är obligatoriska skall de inte ersätta
kvalitetskontroll.
--------------
Uppdatering 5 mars: Dagens Nyheter har haft en artikelserie av Maciej Zaremba som använder min artikel i SvD som referens.
--------------
Uppdatering 5 mars: Dagens Nyheter har haft en artikelserie av Maciej Zaremba som använder min artikel i SvD som referens.
No comments:
Post a Comment