Jag har fått helt överväldigande positiva
reaktioner på min artikel om kvalitetssäkring
i Svenskan igår. Den var också den mest lästa under stora delar av dagen. Hela tusen personer har rekommenderat den på f---book.
En cancerläkare skriver såhär
Din artikel är en av de väsentligaste bidragen till samhällsdebatten det sista årtiondet. Alla dina exempel och reflexioner är fullständigt korrekta och mycket relevanta. De gäller inte bara skola och sjukvård. De visar hur pseudo -objektiva utvärderingar underminerar den personliga arbetsmoralen och ansvarskänslan.
Tron på att det går att utvärdera komplexa arbetsinsatser objektivt och kvantifierbart är grundförutsättningen för att ekonomistyrning skall fungerar även om man inte säljer ut arbetsresultatet på en öppen marknad.
De ekonomiska styrsystem som fungerar i en öppen marknad används i försök att effektivisera offentligt finansierad skola och sjukvård trots att det bara finns fiktiva priser på arbetsresultaten. Det finns inte ens adekvata prisrelationer mellan t.ex. behandlingsresultat vid olika diagnoser. Man använder konstruerade prisnivåer, som tagits fram från kostnadsanalyser gjorda långt tidigare i då befintlig organisation. De säger inget om det egentliga värdet för individ och samhälle av uppnådd effekt.
Din artikel är en av de väsentligaste bidragen till samhällsdebatten det sista årtiondet. Alla dina exempel och reflexioner är fullständigt korrekta och mycket relevanta. De gäller inte bara skola och sjukvård. De visar hur pseudo -objektiva utvärderingar underminerar den personliga arbetsmoralen och ansvarskänslan.
Tron på att det går att utvärdera komplexa arbetsinsatser objektivt och kvantifierbart är grundförutsättningen för att ekonomistyrning skall fungerar även om man inte säljer ut arbetsresultatet på en öppen marknad.
De ekonomiska styrsystem som fungerar i en öppen marknad används i försök att effektivisera offentligt finansierad skola och sjukvård trots att det bara finns fiktiva priser på arbetsresultaten. Det finns inte ens adekvata prisrelationer mellan t.ex. behandlingsresultat vid olika diagnoser. Man använder konstruerade prisnivåer, som tagits fram från kostnadsanalyser gjorda långt tidigare i då befintlig organisation. De säger inget om det egentliga värdet för individ och samhälle av uppnådd effekt.
En annan läkare:
Jag jobbar som läkare inom
sjukvården. Just nu sedan många år i Norge. Men jag har under alla dessa år
upplevt att det är exakt som du säger. Alla dessa "kvalitetssystem"
är bara en hög med pärmar. Och en möjlighet för ledning och ansvariga att svära
sig fria från ansvar. Och som du skriver. Man betonar inte det personliga
ansvaret längre. Jag tycker ju att en stor del av kvalitetsarbetet grundläggs
av personligt engagemang!
En professor i hälsa
I thank
you for taking the time to write the article and having the courage to publish
it. Your experience is not unusual. First hand accounts of
experiences with trying to care for a relative are especially important -- this
is for me a kind of 'ground truth' that tells us exactly what the situation is.
En ledarksapskonsult:
Du har
så rätt! Och det är en sån lättköpt religion som i värsta fall innebär
ansvarsfrånskrivelse och att människor slutar tänka själva.
Flera har skrivit och berättat om hur de
straffats eller förlöjligats för att de ifrågasatt dogmerna. Fd
informationsdirektören Björn Thärnström skriver på sin blogg:
För snart nio år sedan skrev jag en kolumn i
Skatteverkets tidning. Den handlade om det administrativa nedfallet, som jag
kallade den – i mitt tycke – onödiga interna byråkratin. En massa påbud
uppifrån som var totalt meningslösa. Hit hörde bl.a. det så kallade
kvalitetsarbetet. Jag fick massor med
positiva tillrop av medarbetare (och även av en del chefer) runt om i
landet, men ledningen straffade mig. Vi den kommande omorganisationen året
efter hamnade jag i kylan.
ALLA gillar förstås inte vad jag skriver.
Pluraworld skriver
ALLA gillar förstås inte vad jag skriver.
Pluraworld skriver
Med stor förundran läser jag att kvalitetssystem är felaktiga och stör verkligheten. Så här skriver Gunnar Rundgren på Brännpunkt i SvD:I kommentarsfältet på SvD är de – få – som är kritiska mest kritiska mot att de har uppfattningen att jag inte tycker att man skall ha checklistor. Det är en uppfattning de fått från rubriken och bilden antar jag. Checklistor som är ett stöd är i många fall bra att ha, och i vissa lägen säkert helt nödvändiga. Checklistor som finns i stället för att folk tänker är en annan sak. Och så är det med många aspekter av det som går under begreppet kvalitetsstyrning. Många av delarna är användbara, men det är när systemet tar över som det ofta går fel.
Kvalitetssystemen bygger på åsikten att folk presterar bättre om de blir tillsagda vad och hur de skall göra något i stället för att ha frihet och motivation att förstå varför.Något mer korkat påstående har jag inte hört på länge
Några har skrivit om Lean Management. Jag har
ingen direkt uppfattning om i vilken omfattning Lean bygger på ISO 9000 och
liknande, och har därför svårt att diskutera i vilken utsträckning mina
erfarenheter har någon bäring på det.
Jag snubblade över en debattartikel av Joakim Molander i ett närliggande ämne, då kallad resultatbaserad planering (eller något annat modeord som gäller för dagen). Den kan jag varmt rekommendera.
Jag snubblade över en debattartikel av Joakim Molander i ett närliggande ämne, då kallad resultatbaserad planering (eller något annat modeord som gäller för dagen). Den kan jag varmt rekommendera.
Mina erfarenheter ja. Ingången till min
artikel var som anhörig i vården, men jag har skrivit flera andra artiklar på
ämnet med andra ingångar. I den engelska artikeln Quality
management is a management fad elevated to divinity så är utgångspunkter min erfarenhet som kund
till ett stort åkeri. Men i grunden finns mina kunskaper från kvalitetssäkringsarbete
inom certifiering, ackreditering och i jordbruks och livsmedelssektorn. Vidare har jag som konsult upplevt hur man inom internationellt bistånd använder sig av kvalitetssäkring och resultatstyrning. Till ingen nytta....
För övrigt så har intresset för ISO 9000
certifiering avstannat globalt sett.
I Sverige har antalet certifierade företag
minskat från 5687 år 2010 till 4901 år 2011.
|
SvD artikeln har uppmärksammat bla av
Vårdförbundet,
Gunnar Degerman,
Kvalitetsmagasinet,
Björn Tärnsgtröm,
POs reflektioner
Vetenskap och känsla
Uppdatering 5 mars: Dagens Nyheter har haft en artikelserie av Maciej Zaremba som använder min artikel i SvD som referens.
Gunnar Degerman,
Kvalitetsmagasinet,
Björn Tärnsgtröm,
POs reflektioner
Vetenskap och känsla
Uppdatering 5 mars: Dagens Nyheter har haft en artikelserie av Maciej Zaremba som använder min artikel i SvD som referens.
No comments:
Post a Comment