Wednesday 25 August 2010

jobbhysteri

Jag försöker undvika att lägga mig i valkampanjen. Men i morse blev det för mycket. Jag läser att en av de två koalitionerna vill halvera restaurangmomsen. Det fascinerande var hur man motiverar det: "Syftet med sänkningen är att ändra människors beteende så att fler väljer att äta ute i stället för att laga mat hemma, vilket i sin tur skall leda till att fler får jobb."

Och varför skall det vara statens jobb att jaga ut oss ur hemmen för att äta onyttig och dyr mat på krogen? För att skapa jobb förstås. Inte bara i restaurangerna för äter vi ute så behöver vi ju jobba mer för att ha råd med krogbesöken. Ett riktigt win-win förslag för att prata svengelska.

Blocken bjuder över vandra för att skapa jobb. Förslagen är olika väl genomtänkta, men det här var i alla fall ett av det dummare. Jag tycker inte att "skapa jobb" kan vara ett självständigt argument för att spendera några resurser. Folk jobbar för mycket inte för lite.

Och OM man nu i alla fall nödvändigtvis skall skapa jobb, titta på den här statistiken från USA:
2008 jobbade 9,6 miljoner personer i restauranger, barer och catering. 1,5 miljoner jobbade i livsmedelsindustrin, 15,3 miljoner i detaljhandeln varav de flesta säljer mar.
Bara 2 miljoner jobbade i lantbruket. Är det inte där vi skulle ha mer folk - mer jobb?

2 comments:

Unknown said...

Situation Tjugoelva är en partipolitiskt obunden kampanj vars övergripande mål är att se Malmö omvandlas till en ekologiskt hållbar stad. Läs mer på vår hemsida!

Adam said...

Det är också min känsla, att det borde gå att skapa nya arbetstillfällen inom lantbruket, men jag tror det behövs en omvärdering av syftet med arbetet. Om syftet kan vara hälsa, gemenskap, meningsfullhet, glädje över att göra någonting positivt och ej destruktivt för jorden, har lantbruket mycket att erbjuda. Jag tror det finns många människor som längtar efter detta i dagens samhälle, men det finns ett stort glapp i kunskap och möjligheter att sätta spaden i jorden. Jag tycker grundskolan borde ha odling på schemat, så att folk har detta alternativ i sina huvuden när dom kommer ut på arbetsmarknaden. Då skulle fler människor överväga ett liv i lantbruket - som det är nu känns det alternativet för avlägset för många.