För att hantera vår tids stora utmaningar
behöver vi förändra de drivkrafter som lett oss dit vi är idag. Den obönhörliga
konkurrensen på marknaden och de vinstkrav som kapitalet har på all ekonomisk
verksamhet är de främsta måltavlorna.
Jag har nyligen
skrivit två artiklar om hur ohållbar mänsklighetens utnyttjande av jordens
resurser är, både de biologiska och de geologiska resurserna. Är vi utsugare? och Eldar
vi upp väggen för att hålla värmen?
Det handlar
om det som blir resultatet av resursanvändningen, miljöförstöring. Tidigare var
det nog gifter av olika slag tidigare som bekymrade folk mest. Idag ser vi att
det troligen är betydligt värre (men giftproblemen är på inget sätt lösta
heller) med förändringar i de stora globala cyklerna av vatten, kol, kväve och
fosfor, dvs livets grundläggande byggstenar.
Det handlar
också om att viktiga resurser blir allt svårare att utvinna eftersom vi, av helt
naturliga skäl, har tagit det enklaste först. Den allt mer komplicerade teknik
och stora ansträngningar som behöver användas för att pressa fram olja från berggrunden
med fracking, med djuphavsborrning eller från tjärsand är det tydligaste
exemplet på detta. Men det gäller de flesta resurser, till och med vatten, där
man på många ställen får borra djupare och djupare för att kunna fortsätta
konstbevattna eller avsalta havsvatten.
Minst lika
alarmerande är att vi tränger undan allt mer av annat liv på jorden, indirekt
och direkt, genom att förstöra dess livsmiljö.
Mot denna
bild ställs berättelsen om mänsklighetens framsteg på en rad områden, från ökad
medellivslängd till ökad tolerans. En annan motbild är den om ökad
effektivitet, att vi behöver mindre resurser för att uppnå samma resultat. Ett
annat perspektiv är den om den mänskliga kreativiteten som den huvudsakliga
begränsningen — om bara vi har ett samhälle, en ekonomi och en kultur som
stimulerar kunskap och entreprenörskap kommer vi alltid hitta nya lösningar.
Det finns
givetvis någon form av sanning i dessa tre bilder, men inte ens tillsammans kan
de övertyga mig om att ”vi” kan klara de utmaningar som finns (argumenten finns
i de ovan nämnda artiklarna). Visst, jag anser också att mänskligheten har
gjort en hel del framsteg både materiella och kulturella (vilket inte hindrar
att vi också tappat en del värdefullt på vägen). Vi kan göra många saker
smartare i framtiden precis som vi har gjort tidigare.
Jag ställer
mig också helt bakom tanken att hur vi fungerar som mänsklighet är den mest
avgörande faktorn, och att den mänskliga kreativiteten är vår främsta tillgång.
Det är just därför som jag vågar tro på
att en annan värld är möjlig, att det finns mer än det minst dåliga (den
kapitalistiska marknadsekonomin) och två riktigt dåliga system (socialistisk
diktatur eller forna tiders feodalsamhälle).
*
Det är
mänsklighetens förbannelse att vi så ofta tror att just det vi lever i för
tillfället är det som kommer att vara. Kortsiktigt är det förstås lika riktigt
som att vädret i morgon sannolikt blir det samma som idag (om det inte är
april!). Långsiktigt är det förstås alltid fel. Sällan verkar folk inse att
deras samhälle är på väg att kollapsa trots att processen redan är i full gång.
Sovjetunionens fall är bara det senaste exemplet på vår oförmåga att se
sprången i förändringarna. Till och med dess hårdaste kritiker var helt tagna
på sängen av händelseutvecklingen.
Lika
sannolikt är det att vår civilisation och samhälle kommer förändras i grunden.
Jag tror
dock inte att vi kan designa ett samhällssystem. De bärande institutionerna i
det system som nu dominerar stora delar av världen, folkvalda parlament som
stiftar lagar, marknader som distribuerar varor, privata företag som
producerar, privat ägande av produktionsresurserna, en stat med den kombinerade
funktionen av upprätthållande av lag och ordning samt ett socialt skyddsnät,
nationalstater med omfattande mellanstatligt samarbete med flera, dessa institutioner
har inte utvecklats genom intelligent design eller genom att folk vid en viss
tidpunkt valde systemet. Utan de har utvecklats i olika steg, i många fall
långsamt (som i Sverige) i andra fall mer dramatiskt (som Ryssland).
Det man kan
göra är att diskutera inriktning och olika komponenter som behöver läggas till,
dras bort eller viktas om. Det finns särskilda skäl att ifrågasätta de krafter
som driver och stimulerar den fortsatta exploateringen av jorden. Som jag har
redogjort för tidigare anser jag att de starkaste drivkrafterna för
samhällsförändringen är de energianvändning (fossila bränslen och maskiner),
sättet att organisera produktion och distribution (privat ägande och
marknadsekonomin) samt befolkningsökningen och dess uttryck i form av
urbaniseringen. Till det kommer den kulturella överbyggnaden i form av en tro
att utvecklingen har en riktning – framåt — och att människan genom sin
utveckling frigjort sig från de materiella grunderna.
Det är
sannolikt helt omöjligt att klarlägga exakt vad som driver vad i detta. Det är
kanske just det att så många olika drivkrafter verkar åt samma håll, förstärker
varandra och behöver varandra som har gjort de senaste hundrafemtio årens
utveckling (och i synnerhet perioden 1950-1980) så kraftfull. Väldigt lite av
utvecklingen skulle ha skett utan den kraftigt ökade tillgången på energi,
främst i form av fossila bränslen. Men lika viktig är sannolikt den
kapitalistiska marknadsekonomin. Och de två i sin tur har möjliggjort en
explosiv befolkningsökning samt urbaniseringen. Mekanisering av jordbruket har
varit en förutsättning för urbaniseringen. Urbaniseringen har i sin tur
stimulerat en ökad arbetsdelning och en kraftig ökning av vilka delar av vårt
liv som styrs av marknader, vilka i sin tur varit beroende av tillgång på
billiga transporter. Osv., osv.
Energiförsörjningens framtid är osäker.
Även om framstegen på solenergiområdet är stora är det nog inte sannolikt att
vi i framtiden kommer att ha tillgång till en så mångsidig och billig
energikälla som de fossila bränslena. Klimathotet är påtagligt och påverkar
redan folks liv och i viss utsträckning politiken (fast man skulle önska mer). Befolkningsökningen mattas av men
urbaniseringen fortsätter. Framtidstron börjar naggas i kanten; tidigare trodde
de flesta att dagens barn skulle få det bättre än sina föräldrar, men idag gör
man inte det. Det finns en ökad känsla av att saker inte går åt rätt håll. De
ökade klyftorna i samhället handlar inte bara om ökande skillnader i inkomst
utan också om minskad samstämmighet om vilken inriktning samhället bör ha.
Den kapitalistiska marknadsekonomin
förutsätter expansion och kolonisation. Den har redan erövrat i stort sett alla
mänskliga samhällen. Den gräver djupare och flyger högre för att samla in
råvaror. Och i samhällena har den tagit över en allt större del av
samhällsfunktionerna genom privatiseringar av en rad verksamheter som tidigare
var statliga och kommersialisering av verksamheter som tidigare var privata
eller på annat sätt frivilliga och gemensamma.
Visst har den skapat ett stort välstånd,
men till ett högt pris i form av exploatering. Den har heller inte lyckats
skapa ett någorlunda stabilt samhälle. Lika illa som de växande klyftorna är
den existentiella otryggheten som den hårda konkurrensen innebär. Med den nya
vågen av robotisering och automation som sveper in kommer både otryggheten och
klyftorna öka ännu mer.
Därför är det omöjligt att sätta sin tro
till att marknader — styrda av vinstkrav och konkurrens — är bra redskap
för att organisera en uthållig produktion, konsumtion eller livsstil. Detta betyder inte nödvändigtvis att
marknader måste avskaffas eller att gränser skall stängas, men det betyder att
vi inte kan sätta vår tilltro till att marknaden kommer att lösa problem med
överutnyttjande av resurser, växthuseffekten, ojämlikhet med mera. Det betyder
också att ju större delar av den mänskliga civilisationen som regleras av
marknader desto större kommer dessa skadeverkningar att bli och desto
kraftigare motåtgärder krävs. Därför är det också nödvändigt att ifrågasätta
den globala frihandeln eftersom den ökar konkurrensen och ytterligare snabbar
på utarmningen av resurser. Globaliseringen minskar också samhället förmåga att
reglera den fria marknadens skadeverkningar, vilket också bidrar till att
ojämlikheten ytterligare förstärks.
Den
klassiska välfärdsstatens förmåga att balansera samhällets utveckling,
marknadsekonomins kreativa förstörelse och sociala förhållanden verkar ha nått
en gräns. Visst finns det en hel del man kan göra där, men i grund och botten
borde vi nog ägna mer energi åt modeller som bygger på andra principer, medan
vi samtidigt försvarar viktiga delar av välfärdsstaten.
I boken Trädgården
Jorden utvecklade jag mina idéer, med bland annat den här bilden.
Bilden till
vänster visar det senaste århundradets utveckling där mer och mer aktivitet har
förts över till marknader, vilket visar kommersialiseringen av större och
större delar av samhället. Statens roll är dock fortsatt stor. Marknaden är
beroende av offentlig verksamhet och mängder av samhälleliga institutioner, och
staten tar hand om många saker som marknader inte kan sköta, eller anförtros
att sköta.
I min bild för
framtiden (till höger) kommer både statens och marknadernas roller att minskas
kraftigt, framför allt genom att det ”civila samhället” kommer att ta över fler
funktioner (se mer nedan) samt att vi återigen kommer att sköta mer själva t.ex.
laga vår mat själva istället för att köpa industrins produkter eller lära oss
mer utanför av staten sanktionerade institutioner. Staten kommer säkert att
finnas kvar i en eller annan form för de funktioner som kräver en central koordination
eller genomförande. Även om ting kommer att köpas och säljas också i framtiden
ser jag en kraftig minskning av marknadernas omfång, dvs vilka typer av
produkter och tjänster som skall tillhandahållas främst via marknader. Men
också typen av marknad kommer att ändras med minskad konkurrens.
Jag skriver
vidare i Trädgården Jorden:
I politiken är det ofta en
klyfta mellan dem som vill att en funktion skall tas om hand av ”marknaden” och
dem som vill att det skall regleras av ”staten”. De förra är liberaler och de
senare socialister, något förenklat. Man kan betrakta både marknaden och staten
som sociala institutioner för att reglera människors förhållanden. Vilken
institution man gillar bäst beror kanske mycket på hur den är organiserad, och
i vilket sammanhang man befinner sig. Samma människa som uttrycker stor skepsis
mot marknadslösningar kanske känner sig helt bekväm och jämlik med bonden från vilken
hon köper sina ekologiska grönsaker, och tycker att det är hemskt att staten
tvingar honom att ha sina höns inomhus för att förebygga problem med
fågelinfluensa. Och hon som är motståndare till en stark stat kräver likväl
statens övertagande av konkursmässiga banker.
…
Statens övertagande av
marknaden har visat sig katastrofal, och marknadens övertagande av staten är
nästan lika illa. Finns det andra institutioner vilka skulle kunna fylla alla
eller delar av de funktioner staten och marknaden fyller idag? Det är en mer
konstruktiv fråga än att fortsätta käbblet mellan dem som förespråkar
marknadslösningar och dem som förespråkar statliga regleringar. Ja, det finns
en uppsjö av andra institutioner. Det finns helt ideella sammanslutningar för
att ta hand om någon liten resurs, kanske slå en betesmark med lie varje år
eller hålla en vandringsled öppen. Det finns kommuner i vilka invånarna på ett
mycket direkt sätt organiserar en stor del av den understödjande verksamhet de
behöver, det finns personalkooperativa daghem, det finns föräldradrivna skolor,
det finns boendekooperativa seniorlägenheter och vägsamfälligheter. Sveriges
bostadsrättsföreningar är ett annat exempel på andra organisationsformer än de
gängse kapitalistiska. Dessa föreningar förvaltar en mycket stor del av
Sveriges bostadsbestånd och därmed en stor del av nationalförmögenheten. Idag
finns det cirka 26 000 bostadsrättsföreningar och cirka 800 000 bostadsrätter i
Sverige (Bo bättre 2009). Människors frivilliga sammanslutning för att nå vissa
mål är en gammal tradition och har inte varit begränsad till ideell verksamhet.
Det finns heller inget som tyder på att dessa sammanslutningar har varit
ineffektiva. Det är ur denna typ av sammanslutningar som de framtida
institutionerna kommer att utvecklas, med inspiration av nya impulser och stöd
av ny teknik som t.ex. internet.
Givetvis finns det massor
av invändningar och hinder för en sådan utveckling och de flesta människor som
har erfarenheter av bostadsrättsföreningar, fiberföreningar, jaktlag och vägsamfälligheter
vet ju att det inte är en dans på rosor att driva dem. Men vem har sagt att det
skall vara lätt?
5 comments:
Med tekniken ser vi också en förskjutning från det civila samhället till någon slags "marknad". Där man tidigare lånade ut sin gräsklippare till grannen mot en gentjänst, eller delade på den i samfälligheten eller bostadsrättsföreningen, hyr man nu ut den till främlingar på delningstjänster.
Den personliga relationen ersätts av ett Ratsit-betyg på nätet och det ömsesidiga bandet av tjänster och gentjänster ersätts av en penningtransaktion som ofta är av engångskaraktär.
Vet inte om detta ökar eller minskar tilliten och sammanhållningen i samhället, men det är lite tråkigt att alltfler band mellan människor ersätts av penningtransaktioner.
/Jonas E
Jag håller med!
Gunnar, 2 problem: Ingen jag känner är villig att sänka sin levnadsstandard, snarare höja den? Vi i västvärlden är relativt välbelånade, hur gör vi med skuldberget?
1 Kuriosa: Hur många poler finns det i sverige som töms i naturen inför vintern? Var töms dom och hur mycket klor hamnar där?
Undrar Christer
Christer, relevanta problem du tar upp. Visst är de flesta ovilliga att sänka sin levnadsstandard. Men jag tror också att det beror på sammanhanget och känslan av nödvändighet. Och "vilken standard" som man skall sänka. Om man känner att uppoffringar har en mening och att de delas rättvist har folk en förmåga att acceptera ganska mycket, se till exempel krigstider. Skuldberget är också främst en fördelningsfråga. Vem är gäldenär och vem är borgenär?
Poler och klor:bra fråga, har aldrig tänkt på det!
En utmärkt sammanfattning Gunnar! Håller med om det mesta du skriver.
John Michael Greer tar upp just oviljan till förändring i sin senaste bloggpost:
http://www.ecosophia.net/the-twilight-of-anthropolatry/
Mycket intressant läsning för dem som vill försöka förstå varför vi ser problemen men inte gör nåt åt dem.
Post a Comment