Wednesday 9 May 2012

Vem ljuger, Holger?

I en debatt på Skafferiet för ett tag sedan så sade Holger Kirchmann, professor i markvetenskap och växtnäringslära vid Sveriges Lantbruksuniversitet att jag ljög, när jag sade att konstgödseln  inte hade spelade någon nämnvärd roll för det faktum att vi kunde föda en snabbt växande befolkning i Sverige ända fram till andra världskriget. Jag menade att det var först efter andra världskriget som den började spela en betydande roll. "Du ljuger" sade professorn som är (ö)känd för sin kritik mot ekologisk jordbruk. I en stor internationell utvärdering beskrivs den grupp som Kirchmann tillhör som arroganta besserwissrar och anklagas för en ovilja att ta hänsyn till saker som talar emot deras egna forskningsresultat.

Så här ser i alla fall förbrukningen av konstgödsel i Sverige ut enligt Nationalatlasen. Men den ljuger väl också om man skall tro professorn...


Det är värt att notera att de nivåer av konstgödsel som vi använde fram till kriget motsvarar ungefär de nivåer som nu används i Afrika. Varför man inte använde mer? För att det inte lönade sig förstås. Jag skrev just ett inlägg på min engelska blogg om användning av konstgödsel i Zambia.

No comments: