Sunday 27 December 2015

Bönder och konsumenter förena er

År 2009 introducerades tjugo tusen nya matprodukter på butikshyllorna i USA. De flesta var godis, snacks, drycker och andra mycket processade livsmedel. Dessa tjugo tusen produkter skall konkurrera med mer än tre hundra tusen produkter som redan säljs. Konkurrens om affärsutrymme är en orsak till att industrin investerar starkt i nya produkter. Ett annat skäl är att det är lättare att tjäna pengar på nya och omformulerade produkter. Det är ironiskt att samtidigt som det finns så många produkter på marknaden har våra verkliga val minskat. Sakerna på affärshyllorna är blandningar och omformuleringar av samma huvudingredienser, råvaror som framställts av de fem viktigaste industrigrödorna, vete, majs, socker, soja och palmolja. Med tillsatta smakämnen och konsistensgivare samt ett färgglatt paket kan man göra under.

Det finns inte mycket för industrin att tjäna på lågförädlade varor och mat som äts i mer eller mindre samma form som de lämnar gården, som potatis och morötter. Industrin och affärskedjorna är mer intresserade i mat som kräver omfattande processande eftersom de kan ges unika varumärken och ”profileras” till olika kundsegment, vilket ger mycket högre vinstmarginaler. Det är därför chipshyllan i affären är minst fem gånger större än potatishyllan och det är därför du kommer se mycket mer reklam för olika flingor än för rågmjöl. Alla dessa faktorer gör att hela vårt livsmedelssystem är riggat till nackdel för råvaror och matlagning i hemmet. Alla aktörer i kedjan  har intresse av att vi köper industriprodukter istället för att laga mat själva.

Alla aktörer? Nej faktiskt inte. Det finns faktiskt ett gemensamt intresse mellan bönder och konsumenter. För samtidigt som det svenska folket lägger mer och mer pengar på mat i kronor (inte att förväxla med att vi lägger en minskande andel på mat), så får bönderna en minskande andel av de pengarna.  





Ja det är faktiskt inte bara andelen av priser som blir lägre för bönderna, för de allra flesta produkter har priserna sjunkit rejält (vilket i stor utsträckning kan förklaras av den ökade produktiviteten i jordbruket).


Sammantaget så finns det allt mer och mer pengar mellan bönderna och konsumenterna. Detta borde underlätta en situation där bönderna kan se mer till kvalitet och konsumenterna kan ägna sig åt att laga mer mat (och kanske jobba lite mindre?). För att det skall hända måste vi se relationen mellan bönder och konsumenter lite mer som...
....en relation, helt enkelt!



(tabellerna är gjorda av mig baserat på statistik från Jordbruksverket). 

3 comments:

Jonas said...

Det var därför som vi startade Lokal Andelsmat. Att hjälpa matproducent att möta konsument. Att, på ett enkelt sätt, få igång en interaktion och dialog.

/Jonas

Laila said...

Man lär sig alltid något hos dig och det uppskattar jag verkligen!
Väldigt få processade matvaror kommer över tröskeln här och jag gör vad jag kan för att intressera barnbarnen för hållbar livsstil. Flickorna nappar, det är värre med pojkarna. Varför är det så?
Gott slut på det gamla året!
Laila

Gunnar Rundgren said...

Tack, kan nog inte svara på varför somt går hem bättre hos dina barnbarnsflickor än hos pojkarna.