Länge leve överflödet!
Det är ironiskt att vårt samhälle som om något
skulle kunna kallas ett överflödssamhälle präglas så starkt av brist. Brist
dominerar våra liv – brist på tid, brist på pengar, brist på kärlek, brist på
meningsfulla relationer, brist på senaste pradaskorna eller koenigseggen. Brist
dominerar också våra samhällsinstitutioner, ja är själva grunden för många av
dem. Det är dags att lämna denna bristmentalitet och välkomna
överflödssamhället.
Upplevelsen av
brist är inte något som ligger i våra gener eller i naturen. De samhällen som
vi levde i under större delen av vår historia, samlar och jägarsamhällen
karakteriserades snarare av ett överflöd av tid och resurser. Människa skummade
bara av en liten, liten del av naturens oändliga överflöd, arbetade lite och
ägnade den mesta tiden åt mänskliga relationer, konst och historieberättade.
Just de saker som så många upplever en brist av idag.
Naturen präglas
också av överflöd. Så gott som alla organismer slösar med sina fröer och gener,
huvuddelen av dem utvecklas aldrig. Till och med den grundläggande processen
för allt liv, fotosyntesen är slösaktig, bara några procent av solljuset
omvandlas till energi av växterna. Hela evolutionen är ett resultat av överflöd,
samarbete och ineffektivitet snarare än av brist, konkurrens och effektivitet.
Vår känsla av
brist är skapad av oss själva. ”Om jag hade pengar” sjunger spelmannen på
taket. Hans stora problem är brist på papperslappar, skuldsedlar, utfärdade av
datorer, banker. Just de institutioner som präglar det moderna samhället är
institutioner för bristsamhällen.
Marknader är bara
intressanta för saker det råder brist på. Själva drivkraften i marknadsekonomin
är möjligheten att göra vinst och det är brist som gör vinster möjlig. Det är
bara bristen på paddor som gjorde att Apple kunde ha en 37 procent
vinstmarginal på dem, på samma sätt som det var bristen på kryddor som var
grunden för de ostindiska kompanien som var startskottet på kolonialismen,
bristen på guld som drev den spanska erövringen av latinamerika och bristen på
arbetskraft som gjorde afrikaner till slavar.
Egendom är en
annan institution, som bygger på brist. Ingen äger luften, det är inte bara för
att den är svår att avgränsa, utan också för att det inte finns någon brist på den.
Historiskt sett har folk inte ägt mark, utan den har varit allmän. Gradvis har
fler och fler saker kommit att ägas. Pengar är i sin tur ett uttryck för ägande
lika mycket som för utbyte.
Det är det samma
med den heliga konkurrensen. Den har bara mening om det finns en brist på
marknaden eller i samhället. Det är för att det bara finns en
statsminister/VD/kommunalråd osv. som vi konkurrerar om den posten. Det är bristen
som driver oss.
Det paradoxala är
att på samma sätt som dessa institutioner, marknaden, konkurrensen, egendomen
och pengarna har uppstått ur brist, så skapar de också brist. I takt med att
egendom och marknad har tillåtits dominera hela samhällskroppen – och också
vårt medvetande, präglas hela våra liv av brist.
Fler och fler resurser privatiseras, dvs omvandlas till någons egendom, vilket
gör att brist uppstår. Fler och fler av våra grundläggande behov skall
tillfredsställas som markandsrelationer vilka definitionsmässigt bygger på
brist.
Och vi använder helst
lösningar som bygger på dessa bristens institutioner. Vi har utsläppshandel –
eller klimatkompensation - för att hantera växthuseffekten. Vi handlar upp
omvårdnaden av våra gamla på konkurrensutsatta marknader. Vi betalar ut
miljöersättningar till bönder för att vårda landskapet, vi måste producera mer
dasspapper för att ha råd att ge våra barn utbildning. Vi ger skatterabatter
för att det är brist på folk som vill renovera sina kök.
Det värsta
exemplet är väl ändå att vi anser att det är brist på arbete!
Visst kan det
finnas verkliga brister i naturen eller i samhället, och visst kan det därför
förekomma konkurrens, men det betyder inte att det är de som är de dominerande
dragen och att de skall dominera vårt samhälle och vår mentalitet. Det är dags
för oss att bejaka överflödet i naturen, se oss själva som en del av detta
enorma flöde av energi och dess väv av relationer. Se att rikedomen och överflödet
finns i vår relation till naturen, till varandra och i vårt samhälle och
kultur.
Länge leve överflödet!
Texten ovan har jag skrivit inspirerad av två olika texter jag just läst:
The Economy of Wastefulness: the Biology of the Commons, by Andreas Weber
Scarcity-mind or Eco-mind: Where Do They Lead? by Frances More Lappé
Jag betraktar texten som ett försök snarare än som en färdig text. Du får hemskt gärna hjälpa till med att skärpa analysen genom kritik eller uppmuntrande kommentarer!
No comments:
Post a Comment