Tuesday 11 January 2011

sälj bilen och frysen och skippa datorn...

UNT har tre reportage idag om folk som väljer ett enklare liv på ett eller annat sätt.

Familjen Ceije har sålt bilen, trots att de har två små barn (min son, hans sambo och mitt bedårande barn-barn har just gjort detsamma, och själv har jag ingen bil).
Yeter Saritas stängde av kyl och frys.
och Aron Landahl skippar datorn-trots att han pluggar på universitetet.

Vissa blir skräckslagna av denna typ av val, eller blir oerhört provocerade. Jag tycker det är utmärkt att folk klarar sig - eller försöker klara sig - på enklare sätt, oavsett om det är miljö, ekonomi eller personligt välbefinnande som ligger bakom det hela. Ibland är det bara en erfarenhet, som i fallet med Yeter, hon skaffade så småningom en liten kyl, men hon hade lärt sig att hushålla bättre. Både Ceijes och Lindahl använder bil respektive dator då och då, men har ingen egen. vilket betyder att de sparar mycket resurser - och pengar.

Helt klart så skulle jag ha MYCKET svårt att klara mig utan dator. Varför skall man öht klara sig utan dator? Tja, jag jobbar med datorn som redskap och epost och ordbehandling har underlättat enormt för den typ av konsultverksamhet jag driver med u-länder som spelplan. Det är nästan svårt att komma ihåg hur det var innan, men jag har hållt på tillräckligt länge för att veta hur det var: det gick det med...Jag tycker inte alls att datorer skall avskaffas, men jag är bekymrad över hur mycket tid de tar av oss, och hur de påverkar oss, och hur många som verkar ägna mer tid till att mötas över nätet än i verkligheten. Datorer är starkt vanebildande. jag kan knappt vara utan epost ett dygn...Det är nog effekten på vårt psyke och välbefinnande som är mest oroande.

No comments: