Jordbruksminister Eskil Erlandsson förkunnar vitt och brett sin vision om Sverige-det nya matlandet. Det pratas om småskaligt hantverk och unika produkter både för egen konsumtion och export. Så har man anslagit pengar för svensk export av livsmedel. Unika produkter kan man tänka. En av dem som använder våra skattepengar för att stärka den svenska exporten är Exportrådet. Och så kan man läsa att Exportrådet gör en storsatstning på export av den svenskaste av alla högkvalitetsprodukter, LÖSGODIS, på en mässa in Tyskland (UNT 29 jan).
Lösgodisförsäljningen har fört godiskonsumtionen i Sverige till nya nivåer.
Wikipedia skriver:
"Svenskar äter mest lösviktsgodis i hela världen och skärtorsdagen är den största försäljningsdagen i matvarubutikerna. Lösgodis är även populärt i Finland och Norge, men inte i Danmark. Ungdomar samt yrkesverksamma kvinnor mellan 25 och 60 år äter mest godis. I Sverige äter vi över 18 kilo godis per person och år. Det säljs ca 100 miljoner påsar med lösgodis i Sverige varje år. En genomsnittlig påse väger omkring 350 gram, vilket motsvarar hela dagsbehovet (ca 1600 kcal) av energi för ett barn. Godis innehåller dock varken vitaminer eller mineraler."
En hel del av godiset är för övrigt importerat. Det känns tryggt att veta att satsningen på Sverige - det nya matlandet, går till att stödja export av högkvalitativt, importerat lösgodis. Vad kan väl Italien sätta upp mot det?
Gunnar Rundgren
No comments:
Post a Comment