Parisavtalet har
misslyckats. Vi kan inte sätta vårt hopp till globala förhandlingar och
processer utan vi måste agera här och nu. Att förhindra klimatförändringarna står inte längre på dagordningen
eftersom de redan gjorda koldioxidutsläppen kommer att orsaka
temperaturökningar under mycket lång tid framöver. En radikal minskning av
utsläppen är vad som krävs. Och det är bråttom, mycket bråttom. Sverige kan och
måste vara en föregångare för att vi har goda förutsättningar. Det kan finnas
stora möjligheter i en ny ekonomi byggd runt ett industriellt komplex byggt
runt biomassa, förnyelsebar energi och stål. Det är kärnbudskapen i Staffan
Laestadius nyligen utkomna bok Klimatet
och omställningen.
Staffan Laestadius,
professor emeritus i industriell utveckling vid KTH, har under lång tid ägnat
sig åt den nödvändiga omställningen. "Gamla paradigm överges inte förrän
det finns trovärdiga alternativ att ansluta sig till" skriver Staffan
Laestadius och gör med boken ett bra försök att formulera ett sådant
alternativ. Han går också längre än att formulera alternativ, han försöker
också tala om hur vi skall nå dit.
Bokens första del
placerar klimatutmaningen i ett historiskt och filosofiskt perspektiv, och
ägnar stor uppmärksamhet åt frihetsbegreppet och vår syn på naturen. Frihetsbegreppet
som växte fram efter medeltiden handlade oftast om individens rätt gentemot
staten. Samtidigt som människans roll var att behärska naturen verkar man inte
haft insikten att naturen i sig kan begränsa vår frihet, att planeten har
gränser. Enligt Staffan Laestadius kommer naturen att begränsa vår frihet,
kanske på ett brutalt sätt, om vi inte agerar nu, och anpassar oss på ett
intelligent sätt. Det är bättre att vi självmant använder staten för att
begränsa vår frihet att flyga, att äta kött och att slösa.
Staffan Laestadius
anser att vi alla har moraliskt ansvar för konsekvenserna av vår livsstil och
konsumtion men han betonar också att det krävs stora förändringar på
samhällsnivå och i de stora industriella systemen. Han lastar inte kapitalismen
för klimatkrisen utan menar att det är vår syn på naturen som en oändlig resurs
som är det stora problemet. Han påminner oss om att också de så kallade
socialistiska planekonomierna hade ett likartat förhållande till naturen. Även
om kapitalismen inte i sig har skapat miljöförstöring och klimatkris så kan den
ju likväl stå i vägen för omställningen. Staffan Laestadius framställning tar
inte riktigt tag i den frågan. Det betyder inte att han anser att de ”fria
marknadskrafterna” skall hantera klimatfrågan utan han förespråkar tvärtom
kraftfulla statliga ingripande med piskor och morötter både för individerna och
företagen.
I bokens andra del
formuleras vad som krävs och hur det skall gå till. En årlig reduktionstakt med
sju procent av växthusgasutsläppen är betinget och det är knappast
förhandlingsbart. En så snabb omställning är en enorm utmaning, men det finns
exempel på att det är möjligt. Under andra världskriget ställde USA och
Storbritannien om sina ekonomier så att halva bruttonationalprodukten användes
till försvaret. Kina har satsat enorma summor på utbyggnaden av infrastruktur,
på tio år har man exempelvis byggt ut vindkraften med 50 procent per år och
järnvägsnätet med 5 procent per år.
Bromma trästad, trettioåtta
tusen bostäder på det nedlagda flygfältet, symboliserar två sidor av
omställningen — den kraftigt förändrade mobiliteten och den effektivare
användningen av träfiber. Bil och flygresande måste begränsas snabbt. Behovet
av flytande bränsle skall minskas kraftigt och det som fortfarande behövs skall
komma från den nya bioekonomin, främst skogen. Staffan Laestadius föreslår att
det skall byggas nya långsammare banor
för järnvägen, dit regionaltåg och godstrafik kan styras så att kapaciteten,
framkomligheten och därmed hastigheten på de existerande banorna kan ökas.
Den nya bioekonomin
levererar trä till höghus, energi och industriråvaror som kombineras med omställningen
av energisystemet och stålproduktionen till ett nytt industriellt komplex. Staffan
Laestadius förespråkar en mycket storskalig utbyggnad av vindkraften —
20 000 nya vindkraftverk, med torn av trä förstås, samt en något mindre
ambitiös solsatsning. Dessa skall både ersätta kärnkraften och producera
tillräckligt med el för att skapa en helt ny ”gasekonomi”. När det blåser
mycket används elektriciteten till produktion av vätgas som kan driva
generatorer när det inte blåser. Vätgasen öppnar samtidigt för fossilfri järn-
och stålproduktion. Den kan också fungera som drivmedel direkt eller vara
råvara för produktion av andra bränslen som kan komplettera satsningar på
eldrift och biobränslen.
För att klara uppgiften
behövs kraftfulla styrmedel. Utsläppen av koldioxid måste exempelvis kosta tio
till fyrtio gånger mer än idag. Skattesystemet behöver en fullständig
överhalning, med höjda punktskatter och konsumtionsskatter samt minskad skatt
på arbete. Det behövs mycket stora investeringar för omställningen men de skall
inte ses som kostnader. Kostnader är bara ett meningsfullt begrepp i relation
till något annat och eftersom det inte är ett realistiskt alternativ att
fortsätta i samma hjulspår som idag kan man inte betrakta investeringar för att
begränsa klimatförändringarna som en kostnad. Vi har inte råd att inte göra
något.
Man givetvis ha
invändningar mot ett eller annat påstående och perspektiv, det är oundvikligt i
en sådan omfattande bok. Staffan Laestadius tanke att folk inte överger gamla
föreställningar förrän det finns nya och trovärdiga alternativ att välja är
spridd, men det gör den inte nödvändigtvis sann. Det är nog snarare så att det
är när den existerande berättelsen inte längre stämmer som man överger den och
öppnar sig för nya alternativ. I själva verket sker förändringar nog som en
växelverkan mellan gamla och nya föreställningar med en mycket stark påverkan
av teknikutveckling, knapphet av resurser, inbyggda obalanser i systemen, externa
hot med mera.
Klimatet och omställningen är
befriad från den vanligen förekommande trivialiseringen av omställningens
omfattning. Staffan Laestadius sprider inte den gröna tillväxtens glada budskap
att allt ordnar sig bara vi låter det hållbara, gröna kreativa
entreprenörskapet flöda. Men han förespråkar heller ingen reträtt från
industrisamhället. Den verkliga styrkan är insikten om att omställningen kräver
stora förändringar i de viktiga industriella komplex som är den materiella
basen för vår moderna civilisation. Han betonar också att vi redan har de
flesta verktygen och kunskaperna för omställningen snarare än att hänvisa till
ny ännu oprövad teknik eller klyschor om hur digitaliseringen kommer att ge oss
helt nya möjligheter eller hur allt löser sig med en cirkulär ekonomi. Stål
produceras inte av ettor och nollor, och även om bilen blir självstyrande och
smart så behöver den en motor, däck och energi för att röra sig bara en
centimeter.
Staffan Laestadius visar att det finns en möjlighet att
ställa om Sverige till att inte vara beroende av fossila bränslen. Det kräver
samhällelig beslutsamhet och ingenjörskonst snarare än uppoffringar eller
radikalt förändrad livsstil. Samtidigt är det där någonstans jag känner tvekan.
OK, vi fixar omställningen från fossila bränslen, men vad händer med resten?
Vad händer med den ständigt ökande förbrukningen av naturresurser, hur kan
skogar vara skogar och inte plantager om de skall leverera allt mer fiber och
energi, hur mycket mer konstgödsel och bekämpningsmedel tål de ekologiska
systemen. Och hur kommer fossilfritt stål att göra oss lyckligare?
Först publicerat i Balder
No comments:
Post a Comment