Kväkaren
Benjamin Lundy öppnade en affär i Baltimore 1836 där han bara sålde produkter
från “fria arbetare”, dvs inte slavar. Det är ett tidigt exempel av etiskt
marknad som fortsatte ända till slaveriet avskaffande i USA 1865.
Etiska
marknader som bygger på frivilliga standarder och certifiering har spridits i
en snabb takt över världen de senaste decennierna. De är ett resultat av några
trender som samverkar, särskilt
-
att marknader och konsumentens val framställs som viktiga verktyg för att nå
etiska, ekonomiska, miljömässiga eller sociala mål,
-
avreglering och privatisering,
-
en stenhård global konkurrens vilken driver på en differentiering på marknaden
för att undvika att produkterna hamnar i commodity hell (handelsvaruhelvetet),
dvs att betraktas som namnlösa massprodukter.
När
du köper en kopp kaffe för 20 kronor får bonden 30-40 öre för kaffet i koppen.
Om du köper en kopp ekologiskt och rättvisemärkt kaffe så får du betala 25
kronor – och bonden får kanske 40 eller 50 öre. Bondens inkomst ökar, kanske
med imponerande 20-25 procent. Med ett annat perspektiv kan man säga att du får
betala 5 kronor mer för att öka bondens inkomst med 10 eller 15 öre. Frågan är
om marknaden är ett effektivt sätt att omvandla konsumenternas vilja att betala
för direkta eller indirekta fördelar i produktionen till ekonomiska styrmedel
för bönderna.
Vi
har inga frivilliga märkningssystem för arbetsförhållanden i Skandinavien,
medan i USA har man nu utvecklat Food Justice Certified märket som skall
garantera justa arbetsvillkor i jordbruk och livsmedelsindustrin. Varför? Därför
att det behövs i USA men inte i Skandinavien. Den här typen av frivilliga
märkningssystem utvecklas i det vakuum som finns mellan det som är bra reglerat
på marknaden och det som är bra reglerat av samhällets lagstiftning. Man kan
diskutera om de är ett resultat av ”marknadsmisslyckande” eller av ”politikmisslyckande”
eller om de helt enkelt är normala inslag i samhället.
Det
finns flera sektorssystem som Roundtable for sustainable palm olja, och
liknande för soja och biobränslen som har ambitionen att vara “golvregler” dvs
en förutsättning för att få sälja på marknaden. De har självklart ett mycket
stort inflytande på handeln, och blir då de facto obligatoriska på samma sätt
som lagar. Man kan fråga sig om de inte då skall följa samma principer för hur
de utvecklas och bestäms som lagar (I stället för att beslutas av märkesägarna).
Många, särskilt u-länder ser den här typen av frivilliga system som rena
handelshinder.
I
de flesta fall dikteras de av de starka aktörerna på marknaden. Ett typiskt
exempel av det är GLOBAL GAP, en standard för hygien och säkerhet på
jordbruksprodukter, där handelskedjorna dikterar regler vilka i praktiken
utestänger miljoner småbrukare från marknaden. Samma handelskedjor som uppmanar
oss att köpa rättvisemärkt för att gynna småbrukare.
I
Sverige, som i de flesta länder, anser regeringen att det är konsumenternas val
som kommer att avgöra om bönder kommer odla ekologiskt eller inte. Men det är
klart att regeringen kunde, om den ville, förbjuda kemiska bekämpningsmedel
eller lägga extremt höga avgifter på dem. Regeringen kan förbjuda djurfabriker
om den ville, och vi kan som medborgare kräva det.
Det
används cirka 100 000 kemikalier. Jag gör sannerligen inget medvetet val
om min dator skall vara dränkt i den ena eller den andra kemikalien eller vilka
kemikalier som finns i min nya soffa. Att vi skall välja miljövänliga produkter
betyder att staten accepterar att det säljs produkter som är skadliga för
miljön. Jag tycker inte att det skall vara ett konsumentval om det skall vara bisfenol
A i min mat.
Min
slutsats, efter mer än trettio års arbete med frivilliga märkningssystem är att
marknadsmekanismen är ineffektiv för att lösa problem som har sitt ursprung i grundläggande
strukturer i samhället, i ekonomin och i marknaden själv. Vilket är orsaken
till att köpet av rättvisemärkt kaffe aldrig kommer utrota fattigdomen. Det
förstod också de som kämpade mot slaveriet i USA. Det var inte konsumtionen av
produkter från fritt arbete som utrotade slaveriet, utan politisk handling och
till och med ett inbördeskrig som gjorde det.
Men
det ena kan leda till det andra.
-Många
konsumenter vägrade att köpa burägg fram till att de förbjöds
-Miljövänner
köpte freonfria kylskåp fram till att de fasades ut som ett resultat av
Montrealprotokollet 1989
-Det
tog mer än tjugo år av konsumentaktioner och andra typer av bojkotter mot
apartheidregimen i Sydafrika tills regeringarna i västländerna gick med på
ekonomiska sanktioner i mitten av åttiotalet.
Det
är således ingen antingen-eller diskussion. De flesta, inklusive mig själv,
vill inte ha en förmyndarstat där staten i detalj talar om för oss vad vi skall
göra, vad vi skall köpa och vad vi inte skall köpa.
Det
är bra att göra medvetna etiska val som konsument. Det är inte bara bra – det är
vår skyldighet. Men i många fall så är det bättre att vi gör valen gemensamt
som medborgare i stället för som konsumenter. Det är främst de mindre viktiga
valen och de val där det råder stor oenighet som bäst lämnas till konsumenten.
Att
säga till konsumenter att de kommer att förändra världen eller utrota
fattigdomen genom att shoppa är att luras.
Inledning till en panel under rubriken Ethics for sale? 11 september 2013
(inlägget följdes av en paneldebatt med många intressanta tankegångar)
No comments:
Post a Comment