Tuesday 8 September 2009

Mer svininfluensadelirium

Så här på tredje dagen så behövde jag köpa lite bröd och gick till min lokala butik - efter att ha tvättat händerna grundligt. Jag tog en snabb runda. Vid kassan så sa jag åt kassörskan att hon kanske skulle tvätta händerna så hon inte skulle få influensa. Jag såg att det stod sprit bredvid henne. Hon svarade att hon inte kunde tvätta händerna efter varje kund.

"Det förstår jag" sade jag och fortsatte "men det är nog så att jag har influensa så i det här fallet kunde det vara lämpligt"
Reaktionen var en total utskåpning:
"Herregud, kommer du hit med svininfluensa! Det är inte konstigt att världen ser ut som den gör när folk gör på det sättet. Hur bara kan du?" allt sagt med en total avsky och med ett tonfall ungefär som om jag var en taliban som just sprängt hundra civila i luften. Hon såg sig också omkring på de andra kunderna för att upparbeta en passande lynchstämning.

Jag tror inte min mumlande ursäkt om att jag faktiskt behövde äta gjorde henne mildare sinnad. Tvivlar på att jag kommer sätta min fot i den butiken igen.

Om folk reagerar så på den tämligen ofarliga svininfluensan, så kan jag lättare förstå hur otroligt jobbigt det måste vara för dem som hade t.ex. AIDS, när hysterin över AIDS var som värst . Ja det är säkert fortfarande jobbigt, men förhoppningsvis har folk nu i alla fall förstått hur det smittar.

2 comments:

Johan said...

Hehe... ja, stackarn (kassörskan, alltså). Men man kanske väljer att projicera sina rädslor på något som är påtagligt och begripligt, när det finns riktiga problem (du nämner superresistenter) som man varken begriper eller kan göra något åt...

Iaf. Jag är avundsjuk. Jag hoppas också att jag får flunsan innan man får löpa gatlopp till någon gymnastikhall för att vaccineras "frivilligt".

kari said...

Det var svinigt! Folk brukar nog inte säga att de är sjuka, hon tappade fattningen!