Det pågår ett matuppror där alltfler människor söker nya vägar 
för att äta bra mat. Gårdsbutiker, andelsjordbruk, stadsodling och 
småskaligt mathantverk är några exempel på företeelser som växer. 
Regeringen verkar dock vilja fortsätta med en matpolitik som stöder en 
helt motsatt utveckling, skriver debattörerna Ann-Helen Meyer von Bremen
 och Gunnar Rundgren.
En växande skara människor väljer att handla mat direkt från bonden 
eller den lilla mathantverkaren och det finns nu cirka 1 200 
gårdsbutiker i Sverige. Även andra typer av direktförsäljning till 
konsument sprider sig snabbt. Mest långtgående är andelsjordbruk, där 
konsumenter och jordbrukare går samman för att odla eller föda upp sin 
egen mat tillsammans. I de populära stadsodlingarna väljer man att 
smälta samman rollerna som producent och konsument. Under de senaste 
åren har det startats en rad nya småskaliga mejerier, charkuterier, 
bryggerier och bagerier. Försäljningen av ekologisk mat fortsätter öka 
och uppgår nu till drygt 7 procent av den totala 
livsmedelsförsäljningen. Intresset för maten tar sig också uttryck i 
att folk avstår från livsmedel med tillsatser eller annat de anser vara 
onyttigt och vegetarisk mat ökar motiverad av etik, hälsa och 
miljöhänsyn.Även inom den offentliga sektorn pågår en 
stor förändring. Staten, landsting och kommuner har satt mål för att 
köpa in viss andel ekologisk mat. Den tidigare utvecklingen av 
centrallagad portionsmat för skolor och vårdinrättningar håller stegvis 
på att vridas tillbaka. Kreativiteten flödar för att hitta sätt att 
runda upphandlingsregler för att kunna köpa in lokal mat. Vissa kommuner
 startar också egna jordbruk för landskapsvård och för att få fram lokal
 mat av god kvalitet. Allt detta är på ett eller annat sätt ett uttryck 
för en önskan om en annan mat och ett annat jordbruk.
 Utvecklingen
 drivs främst av de olika människor som antingen bygger upp dessa olika 
alternativ eller frågar efter dem. Men det är inte främst konsumenterna 
som bestämmer hur jordbruket bedrivs och hur maten produceras. Det är 
inte konsumenterna som har bett bönderna att använda konstgödsel, 
kemiska bekämpningsmedel eller bygga kycklingstallar för 
hundratusentals djur. Ett fåtal stora livsmedelsföretag, snabbmats- och 
affärskedjor har ett gemensamt intresse att styra konsumtionen till 
industriellt bearbetade produkter i logistikoptimerade färgglada 
fyrkanter, i stället för råvaror som vi lagar hemma.
Det är främst industrin, politiken och den ständigt ökande 
konkurrensen som bestämmer vilken teknik och produktionssätt som 
jordbrukarna kommer att använda. Det har lett till att antalet 
mjölkgårdar nu är en hundradel så många som för åttiofem år sedan, att 
landskapet växer igen, att kväve och fosfor övergöder vattendrag och att
 många växter, insekter och fåglar minskar starkt. Den kraftigt 
minskande biologiska mångfalden leder samtidigt till en mindre 
gastronomisk mångfald, där allt färre djurraser och växtsorter står för 
huvuddelen av maten. Sårbarheten i livsmedelssystemet är mycket stor och
 vi saknar helt krisberedskap på livsmedelsområdet.
Konsumentmakten fungerar som en bekväm ursäkt för politikerna att 
inte fatta beslut. Av någon anledning anses det inte viktigt vilken mat 
vi äter, hur våra djur och vår planet sköts om, hur landskapet formas 
och vilket jordbruk som bedrivs. 
 
 
 
 
 
Inom kort ska regeringen presentera sin nationella 
livsmedelsstrategi, den politik som ska forma vårt jordbruk och vår mat 
under de kommande åren. Mycket tyder på att regeringen kommer att 
fortsätta i tidigare politiska hjulspår och betona internationell 
konkurrenskraft och fortsatt strukturomvandling med allt färre och 
större gårdar med ensidigare produktion. Regeringen verkar inte inse att
 den förda politiken leder till en matproduktion som många människor 
inte vill ha.
Matupproret pågår till stor del utanför de 
etablerade kanalerna, utanför Coop, Icas, Axfoods köplador, utanför 
Findus, Dafgårds och Arlas fabriker. Men landsbygdsminister Sven-Erik 
Bucht verkar främst ta intryck av aktörerna inom livsmedelskedjan. 
Lantbrukets största intresseorganisation, LRF, vill helst ta bort alla 
regler för miljö och djurskydd som går utöver EU-nivån. 
Livsmedelsföretagens vd Marie Söderqvist anser att miljöfrågorna inte 
har i livsmedelsstrategin att göra och sade i februari: ”Inget ont om 
att värna om djur och natur men det har ganska lite att göra med hur 
man ska utveckla en livskraftig livsmedelsindustri i det här landet.”
I stället borde strategin bejaka det nya matupproret och ge det ett 
kraftfullt politiskt stöd. Framtiden för det svenska jordbruket och 
maten finns i att producera god, säker och etisk mat, skydda miljön, 
vårda matjord, vatten och landskap och se till att de som arbetar har 
bra arbetsförhållanden.
Debattartikel publicerad i Svenska Dagbladet  8 september 
 
No comments:
Post a Comment