Det pågår ett matuppror där alltfler människor söker nya vägar
för att äta bra mat. Gårdsbutiker, andelsjordbruk, stadsodling och
småskaligt mathantverk är några exempel på företeelser som växer.
Regeringen verkar dock vilja fortsätta med en matpolitik som stöder en
helt motsatt utveckling, skriver debattörerna Ann-Helen Meyer von Bremen
och Gunnar Rundgren.
En växande skara människor väljer att handla mat direkt från bonden
eller den lilla mathantverkaren och det finns nu cirka 1 200
gårdsbutiker i Sverige. Även andra typer av direktförsäljning till
konsument sprider sig snabbt. Mest långtgående är andelsjordbruk, där
konsumenter och jordbrukare går samman för att odla eller föda upp sin
egen mat tillsammans. I de populära stadsodlingarna väljer man att
smälta samman rollerna som producent och konsument. Under de senaste
åren har det startats en rad nya småskaliga mejerier, charkuterier,
bryggerier och bagerier. Försäljningen av ekologisk mat fortsätter öka
och uppgår nu till drygt 7 procent av den totala
livsmedelsförsäljningen. Intresset för maten tar sig också uttryck i
att folk avstår från livsmedel med tillsatser eller annat de anser vara
onyttigt och vegetarisk mat ökar motiverad av etik, hälsa och
miljöhänsyn.Även inom den offentliga sektorn pågår en
stor förändring. Staten, landsting och kommuner har satt mål för att
köpa in viss andel ekologisk mat. Den tidigare utvecklingen av
centrallagad portionsmat för skolor och vårdinrättningar håller stegvis
på att vridas tillbaka. Kreativiteten flödar för att hitta sätt att
runda upphandlingsregler för att kunna köpa in lokal mat. Vissa kommuner
startar också egna jordbruk för landskapsvård och för att få fram lokal
mat av god kvalitet. Allt detta är på ett eller annat sätt ett uttryck
för en önskan om en annan mat och ett annat jordbruk.
Utvecklingen
drivs främst av de olika människor som antingen bygger upp dessa olika
alternativ eller frågar efter dem. Men det är inte främst konsumenterna
som bestämmer hur jordbruket bedrivs och hur maten produceras. Det är
inte konsumenterna som har bett bönderna att använda konstgödsel,
kemiska bekämpningsmedel eller bygga kycklingstallar för
hundratusentals djur. Ett fåtal stora livsmedelsföretag, snabbmats- och
affärskedjor har ett gemensamt intresse att styra konsumtionen till
industriellt bearbetade produkter i logistikoptimerade färgglada
fyrkanter, i stället för råvaror som vi lagar hemma.
Det är främst industrin, politiken och den ständigt ökande
konkurrensen som bestämmer vilken teknik och produktionssätt som
jordbrukarna kommer att använda. Det har lett till att antalet
mjölkgårdar nu är en hundradel så många som för åttiofem år sedan, att
landskapet växer igen, att kväve och fosfor övergöder vattendrag och att
många växter, insekter och fåglar minskar starkt. Den kraftigt
minskande biologiska mångfalden leder samtidigt till en mindre
gastronomisk mångfald, där allt färre djurraser och växtsorter står för
huvuddelen av maten. Sårbarheten i livsmedelssystemet är mycket stor och
vi saknar helt krisberedskap på livsmedelsområdet.
Konsumentmakten fungerar som en bekväm ursäkt för politikerna att
inte fatta beslut. Av någon anledning anses det inte viktigt vilken mat
vi äter, hur våra djur och vår planet sköts om, hur landskapet formas
och vilket jordbruk som bedrivs.
Inom kort ska regeringen presentera sin nationella
livsmedelsstrategi, den politik som ska forma vårt jordbruk och vår mat
under de kommande åren. Mycket tyder på att regeringen kommer att
fortsätta i tidigare politiska hjulspår och betona internationell
konkurrenskraft och fortsatt strukturomvandling med allt färre och
större gårdar med ensidigare produktion. Regeringen verkar inte inse att
den förda politiken leder till en matproduktion som många människor
inte vill ha.
Matupproret pågår till stor del utanför de
etablerade kanalerna, utanför Coop, Icas, Axfoods köplador, utanför
Findus, Dafgårds och Arlas fabriker. Men landsbygdsminister Sven-Erik
Bucht verkar främst ta intryck av aktörerna inom livsmedelskedjan.
Lantbrukets största intresseorganisation, LRF, vill helst ta bort alla
regler för miljö och djurskydd som går utöver EU-nivån.
Livsmedelsföretagens vd Marie Söderqvist anser att miljöfrågorna inte
har i livsmedelsstrategin att göra och sade i februari: ”Inget ont om
att värna om djur och natur men det har ganska lite att göra med hur
man ska utveckla en livskraftig livsmedelsindustri i det här landet.”
I stället borde strategin bejaka det nya matupproret och ge det ett
kraftfullt politiskt stöd. Framtiden för det svenska jordbruket och
maten finns i att producera god, säker och etisk mat, skydda miljön,
vårda matjord, vatten och landskap och se till att de som arbetar har
bra arbetsförhållanden.
Debattartikel publicerad i Svenska Dagbladet 8 september
No comments:
Post a Comment