Pages

Tuesday 13 June 2017

Att tågluffa lönar sig inte

Nu är tiden som ungdomar och äldre åker ut på tågluff, ett fantastiskt trevligt sätt att resa. Jag tillhör den första kullen av Interrailare och åkte två gånger som ung tonåring. Jag har därefter åkt tåg i Europa många och långa gånger, och har kunnat studera hur de långa tåglinjerna har utvecklats lite, ibland negativt. Det tar till exempel nästan precis lika lång tid att åka från Stockholm till Paris idag som på sjuttiotalet, och man får byta tåg oftare. Det har förvisso byggts en del snabbare tåg, men man har inte brytt sig om koordinera dem.
 
Flyget har sedan 80-talet konkurrerat ut andra sätt att resa, vilket i princip tvingar in det stora flertalet i flyget, om de alls vill ha möjlighet att resa. Om man tittar enkom på Sverige ser det ut ungefär såhär, enligt en sammanställning jag fått via en maillista för steg3:

Förbindelser som lagts ner ca 1990-2010:
Nattåg Stockholm-Hamburg
Nattåg Stockholm-Oslo
Nattåg Stockholm-Göteborg-Halmstad-Helsingborg
Nattåg Stockholm-Köpenhamn
Nattåg Stockholm-Trondheim
Nattåg Malmö-Berlin (året runt)
Nattåg Malmö-Prag-Budapest
Nattåg Köpenhamn-Göteborg-Oslo
Båt Göteborg-London
Båt Stockholm-St Petersburg 

Förbindelser som lagts ner ca 2010-2015:
Nattåg Köpenhamn-Schweiz (Basel)
Nattåg Köpenhamn-Amsterdam 
Nattåg Köpenhamn-Paris
Nattåg Stockholm-Storlien/Duved/Åre (året runt)
Båt Göteborg-Kristiansand-Newcastle  
Båt Göteborg-Kristiansand
Biltåg Hamburg-Wien/Basel/Cannes/Turin

Före ca 1975:
Båt Göteborg-Kanada-New York
Nattåg Malmö-Paris/Milano/Innsbruck
(Allt stämmer kanske inte på pricken, men det ger iaf en uppfattning om hur omfattande trafik det fanns innan billigt flyg slog ut det mesta.)

Det är alltså svårare att resa klimatsmart idag än det var 1970, trots många tekniska framsteg. Visst, det har satsats en hel del på snabbtåg inom landet. Men när det gäller längre resor har utvecklingen snarare gått bakåt. 

Jag tycker också det är ett bra exempel på att vi redan vet och kan göra saker hållbara, att det inte är frågan om en massa ny teknik som skall lösa problemen vi har skapat. Tekniken finns redan, det är bara det att den har konkurrerats ut av annan mindre hållbar men bekvämare teknik. Man kan se detsamma på mitt eget specialområde, jordbruk. Vi vet ju redan hur man odlar och föder upp djur hållbart, problemet är att det inte "lönar sig".
 
Lika lite som det lönar sig att tågluffa - men det är skoj och lärorikt.

3 comments:

  1. Apropå biltågsförbindelser: Deutsche Bahn lade ned sina Autozug, men österrikiska bolaget ÖBB tog över en del av förbindelserna och kör nu Hamburg-Wien och Innsbruck-Wien.

    http://www.oebb.at/de/angebote-ermaessigungen/autoreisezuege-deutschland

    I Wien byggde man en helt ny biltågsterminal 2010-2014 i samband med nya Wien Hauptbahnhof ska tilläggas.
    Utöver detta satsar ÖBB på nya nattågsvagnar för trafik till Vorarlberg/Zürich och olika italienska destinationer. Tyvärr lite av ett undantag, men det visar i alla fall att det förekommer på sina håll.



    Likaså finns sommartid möjligheten att åka Hamburg-Lörrach/Verona genom ett privat bolag:

    https://www.urlaubs-express.de/?gclid=CKjhpq--vdQCFRHgGQodksYBZQ


    Däremot som du skriver har de flesta andra statliga järnvägsbolagen skurit ned på nattåg, biltåg (körs inte längre i Frankrike) m.m.
    Ett problem har dels med investeringscykler att göra, många nattågsvagnar är fortfarande från 1980-talet och komfortkrav m.m. har ändrat sig så då väljer bolagen hellre nedläggning än nyinvestering. Nattåg kräver dessutom att det finns personal tillgängligt som går på nattskiftslöner (och ofta har de inte så mycket att göra ombord, rätt lite tillsyn hade min kusin som brukade åka Stockholm-Malmö). Lägg till att det fortfarande är en mängd nationella regleringar som gör att du måste byta ombordpersonal vid gränsen exempelvis (gäller bl.a. Österrike-Tyskland där ÖBB/DB byts av). Det sorgerliga är att bolagen inte satsat på att vidareutveckla eller marknadsföra de tjänster man faktiskt har och har haft och att EU (ihop med Schweiz som är ett nyckelland i det här sammanhanget) inte sett till att komma fram till enhetligt regelverk som åter kunde göra det möjligt att köra direkt Skandinavien-Rom exempelvis.

    ReplyDelete
  2. Hej.
    Att resa lönar sej naturligtvis inte rent ekonomiskt jag undrar om det finns någon som tågluffat för att tjäna på det? Möjligen skulle man kunna hävda att för att uppnå ett visst resultat så förlorar man ev. mindre på det ena eller andra ressättet. Finns det förresten en låt av George Harrison med texten: -Ju mer du reser desto mindre vet du?

    Mvh. Christer

    ReplyDelete
  3. Jag lobbar för att ta den förlängda familjen på en europeisk tågluff nästa sommar, rubriken till trots, eftersom jag inte ser något alternativ (som jag kan leva med) längre till våra gemensamma tidigare medlehavssemestrar. Jag är ute efter fler tips som inriktar sig på hur man tar sig från Sverige med småbarn i juli-augusti med tillhörande packning och behov till centrala och kanske också sydeuropa, kanske Balkan, möjligen också längre österut med ett par veckor till en månad som maximal tishorisont. Vi vill helt enkelt se mer och resa utan det fossila avtrycket från flyg och bil. Tacksamt om någon som Karl King ovan (Österrike och Schweiz är absolut möjliga destinationer) kan hjälpa till med lite insikter att navigera rätt.

    ReplyDelete