tag:blogger.com,1999:blog-996749192840191739.post1222797094137656112..comments2024-03-20T04:55:45.170-07:00Comments on Trädgården Jorden: Alla måste ösa när båten sjunkerGunnar Rundgrenhttp://www.blogger.com/profile/11869055229248959119noreply@blogger.comBlogger8125tag:blogger.com,1999:blog-996749192840191739.post-73574840819752996642018-03-30T04:50:55.352-07:002018-03-30T04:50:55.352-07:00@Jonas. Jag är inte alls lika övertygad om att man...@Jonas. Jag är inte alls lika övertygad om att man kan plocka ut så mycket väldigt mycket mer biomassa. Det verkar som att skogen skall räcka till allt nuförtiden, men verkligheten är ju att vi importerar massor med biomassa från andra länder, både för värme och bränsle. Fler i branschen verkar nu oroade över hur mycket man kan plocka ut. http://www.skogsaktuellt.se/artikel/56745/ledare-skogen-kommer-inte-rcka.html Och sedan tillkommer behovet att binda kol i skog och jord. Ökat uttag av t,ex, halm leder till minskade kolförråd i åkern, det är säkert samma i skogen även om forskningen på hur åtgärder påverkar kolförråden i skogen fortfarande är i sin linda (av förklarliga skäl med tanke på skogens långa omloppstid). Gunnar Rundgrenhttps://www.blogger.com/profile/11869055229248959119noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-996749192840191739.post-63011708843738700912018-03-25T07:32:38.492-07:002018-03-25T07:32:38.492-07:00Det är rätt stor resursförbrukning med att bygga h...Det är rätt stor resursförbrukning med att bygga höghastighetståg. Om det är bra eller dåligt beror givetvis på vad man jämför med. Jämfört med flyg är det ju sannolikt mycket bättre. Men om man jämför det med väl underhållna pålitliga vanliga tåg så tvivlar jag starkt på att det är smart. De tjänar ju också bara de allra största samhällena eftersom man måste blåsa förbi de allra flesta samhällen, och att man bara kan bygga mellan de absolut största städerna. På sjuttiotalet kunde man fortfarande gå på vagnar i Stockholm som gick till Paris, och det tog 24 timmar. Det dög rätt bra tyckte jag. Om klimatpåverkan av byggprocessen: https://www.iva.se/globalassets/rapporter/ett-energieffektivt-samhalle/201406-iva-energieffektivisering-rapport9-i1.pdfGunnar Rundgrenhttps://www.blogger.com/profile/11869055229248959119noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-996749192840191739.post-23648367893363160992018-03-24T13:50:51.690-07:002018-03-24T13:50:51.690-07:00Du kan ju försöka räkna ut hur frekventerad en TGV...Du kan ju försöka räkna ut hur frekventerad en TGV-linje skulle vara mellan Vilhelmina och Aneby eller mellan Kiruna och Garpenberg.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-996749192840191739.post-19821733591840825182018-03-24T13:29:33.189-07:002018-03-24T13:29:33.189-07:00Det finns massor. Googla på klimatpåverkan höghast...Det finns massor. Googla på klimatpåverkan höghastighetståg. T.o.m. en så högtrafikerad linje som Sthlm-Göteborg tar enligt Trafikverket 25-35 år innan klimatutsläppen från bygget är intjänade. För glesare trafikerade linjer tjänar man aldrig in byggutsläppen. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-996749192840191739.post-65213961963796749822018-03-24T12:31:08.339-07:002018-03-24T12:31:08.339-07:00Anonymous: Källor?
För övrigt bor jag själv i Syd...Anonymous: Källor?<br /><br />För övrigt bor jag själv i Sydfrankrike eftersom min fru är därifrån. Och ibland kan det vara trevligt att träffa släkten. Så där är det - vi blir mer och mer ihopknutna. Och tåg verkar vara ett relativt klimatsmart sätt att resa. Om det finns.Jan Wiklundnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-996749192840191739.post-88084842669753860702018-03-24T02:49:36.833-07:002018-03-24T02:49:36.833-07:00Tyvärr orsakar byggandet av TGV så stora utsläpp a...Tyvärr orsakar byggandet av TGV så stora utsläpp att det är värre än att flyga. Du kanske ska chatta med dina vänner på Rivieran och ta en cykelsemester i Sverige istället.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-996749192840191739.post-28048120471160592472018-03-23T10:06:05.620-07:002018-03-23T10:06:05.620-07:00Ett annat sätt vore ju också att göra det mer möjl...Ett annat sätt vore ju också att göra det mer möjligt att använda alternativa färdmedel. T.ex är det fantastiskt svårt att åka tåg till Medelhavet eftersom det a. inte går att beställa såna biljetter på SJ längre, som det gick på 70-talet, och b. eftersom de flesta nattåg har lagts ner i Europa. <br /><br />Ännu lättare vore det förstås om det gick TGV från Sverige till Medelhavet. Tänk om man kunde lägga sig i Göteborg och vakna på morgonen i Nîmes efter att ha rest med 350 km/h. Det kanske rentav skulle bli så populärt att det inte var dyrare än flyg.Jan Wiklundnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-996749192840191739.post-39309237480769178572018-03-23T08:26:12.224-07:002018-03-23T08:26:12.224-07:00Det finns biodrivmedel så det räcker till ganska m...Det finns biodrivmedel så det räcker till ganska mycket. Alla beräkningar visar att vi kan ta ut ytterligare uppemot 150 TWh ur skog och nedlagd jordbruksmark utan negativ påverkan på återväxt eller biologisk mångfald, dvs 1/3 av vad vi använder idag. Sen hoppas vi ju att en stor del av bilarna ska kunna gå på el så då behövs inte biodrivmedel till dem. <br /><br />Om hela Sverige ska kunna leva är det nog rimligt att man emellanåt ska kunna flyga från norrland till södra Sverige. Däremot är det ju rena nippran att ta flyget mellan Stockholm och Göteborg eftersom det tar lika lång tid som tåg från dörr till dörr. <br /><br />Visst vore den bästa vägen att ålägga flyget en ökande inblandning - men då krockar det med internationella avtal som vi ingått långt innan klimatet var i åtanke, och som många länder vägrar att ändra på, så Wetterstrand är inte helt fel ute. En stark användaropinion har visat sig kunna vända många företagspolicies. Det är därför allt papper är klorfritt, det är därför H&M jobbar mot sweatshops och Neste tagit flera steg mot en bättre oljepalmsodling.<br /><br />/Jonas EAnonymousnoreply@blogger.com