Wednesday, 1 January 2014

Vad äter vi -egentligen?

Enligt FAOs databas så fördelade sig vårt matintag 2009 enligt nedanstående grafer.

 Det är värt att notera att
- vegetabilisk olja (palmolja mm) står för mer kalorier än alla grönsaker, rotfrukter, fisk och frukt tillsammans.
- alkoholhaltiga drycker ger oss mer kalorier än potatis.
- socker lika mycket som mjölk.
- mer än två tredjedelar av allt protein kommer från djurriket

- spannmål står i runda slängar för en fjärdedel av både kalorier och protein.
-inte ens potatis som vi ju ändå äter en hel del av spelar någon större roll för vår näringsförsörjning.
OK, nu är det ju så att vi äter för många kalorier - och onödigt mycket protein. Vi kan (bör) nog minska 25% på båda två.

Något för det nya året?




6 comments :

krilbe said...

Det är inte kalorier vi äter för mycket av. Det är socker, primärt fruktos.
http://www.youtube.com/watch?v=dBnniua6-oM
http://www.youtube.com/watch?v=ceFyF9px20Y
Kalorier mäts genom att i princip förbränna (typ "fjutta på") näringsämnet/maten i ett provrör och mäta värmeutvecklingen. Föga förvånande är det ett väldigt trubbigt och händelsevis missvisande sätt att mäta vad kroppen gör med maten. En kalori (eg. kilokalori = kcal = 1000 cal = 1000 kalorier) mättat fett metaboliseras på ett helt annat sätt i kroppen än 1 kalori fruktsocker.

Det hade varit intressant i statistiken att få en separat redovisning av fruktos, glukos och övriga sockerarter, samt givetvis sötningsmedel helt separat. Det hade nog sagt mer om folkhälsan.

Gunnar Rundgren said...

Krilbe, jag är medveten om att det finns många olika åsikter om det där, och jag själv är skeptiskt lagd både till den etablerade sanningen och till de mängder av alternativ som framställs. Men rent spontant så tror jag nog också att den där ideen att alla kalorier är likvärdiga är starkt förenklad. Även om de är det i ett begränsat perspektiv så tror jag inte att de är det för metabolismen. Så du har nog en poäng där.

Anonymous said...

Mycket intressanta grafer. Tack för dessa!

Vad ingår i animaliskt fett resp. mjölk? Ost verkar hamna i mjölk(?) Var hamnar grädde?

Och har du någon förklaring till den höga andelen veg olja? - är det färdiglagad mat, margarin - eller att vi faktiskt äter en massa industrilagade kakor, choklad och chips?

Jonas Ericson

Gunnar Rundgren said...

Hej Jonas, Jag skall kolla detaljerna när jag skall titta på dessa siffror igen i mer detalj i samband med den bok jag skriver. Så nu skriver jag vad jag TROR. Jag är nästan säker på att grädden ligger i animaliskt fett. Vad gäller oljan så tror jag att det är det som du skriver tillsammans. Vi får ju komma ihåg att det är kalorier och inte vikt, och oljor är ju väldigt energitäta. Vi ligger på en rätt typisk fett konsumtion för rika länder efter vad jag kan förstå. Jag skall göra liknande diagram för världen och för något uland snart tänkte jag.

Anonymous said...

Tack!

Fast från figuren går det väl inte riktigt att se att vi äter väldigt mycket för mycket protein? Rekommendationen brukar vara att protein och fett ska grovt sett stå för vardera 25 % och kolhydrater för 50 % av energin. Kött, mjölk, ägg och fisk ger enligt diagrammet 27 % av energin.(är bönorna helt försumbara? - ja det är de kanske? Eller går de in i spannmål?). Nu finns det ju lite protein i spannmål också som inte kom med i min uppräkning (men å andra sidan lite fett och socker i mjölken), så kanske är det lite för mycket protein, men kanske inte 25 % för mycket...

Fast det är klart - om vi generellt äter 25 % för mycket så betyder ovanstående att vi äter 25 % för mycket protein...

Ser fram emot din presentation i Stockholm i april.

Jonas Ericson

Gunnar Rundgren said...

Figurerna är bara fördelningen och säger inget om vi äter för mycket eller för lite av något. Och jag var kanske lite slarvig med att skriva att vi bör minska 25% på proteinet. Det har jag inget vetenskapligt belägg för. Vi kan säkert göra det untan fara.