Friday 29 October 2010

reklamterror

Hej Gunnar Rundgren och tack för ditt meddelande!

Jag är hemskt ledsen om reklam och annonser som medföljer UNT (och andra tidningar med för den delen) irriterar dig. Det är naturligtvis inte vår avsikt. Tvärtom vill vi leverera en läsvärd och intressant tidning till ett skäligt pris i din brevlåda varje morgon. För att göra det måste vi sälja annonser och medföljande reklam eftersom det man betalar för tidningen inte på långa vägar räcker till att finansiera produktionen.
Jag hoppas därför att ni ändå har överséende med detta och att ni fortsatt finner UNT som en bra och prisvärd tidning.

Med vänlig hälsning

Johan Boqvist Andersson

--------------------------------------------------------------------------------

Gunnar,

Vi får se hur det blir. Många faktorer spelar in och sidutrymmet är begränsat.

Vi kan ...
1) ... ta in insändaren okommenterad.
2) ... ta in insändaren kommenterad av marknadsavdelningen.
3) ... avstå publicering, men låta marknadsavdelningen svara dig direkt.

Jag förstår att du har en vidare syn på problemet med tilltagande kommersialisering, som förvisso kan vara tröttsam. Det tycker vi nog all (nästan). Men nu skrev du inte det, utan riktade kritik mot UNT som "svartfot".

Vi får se var det slutar.

/Lars

________________________________________
Från: Gunnar Rundgren [gunnar@grolink.se]
Skickat: den 27 oktober 2010 11:21
Till: UNT Insandare
Ämne: Re: SV: Svartfot åt reklamarna

Bäste Lars,
Jag ser hellre att ni tar in insändaren än att marknadsavdelningen
försöker förklara det hela för mig. Jag förstår allt så väl. Och visst
är skillnaden hårfin mellan en helsida och en inlaga. Men det känns ändå
som ett svek att man inte kan värja sig från detta.

Jag menar kanske inte att UNT på allvar kan klara sig utan - utan mitt
inlägg är mer en reflektion på den ständigt tilltagande
kommersialiseringen av våra liv. Och hur svårt det är att värja sig.
Eftersom den är en av de stora drivkrafterna för den fortsatta
rovdriften av vår planet, så blir det mer än ett trivialt problem.

Gunnar Rundgren


On 2010-10-27 10:11, UNT Insandare wrote:
> Gunnar,
>
> Du har förstås helt rätt i att annonsörerna kringår Nej till reklam-lappar genom att gå som bilagor till tidningarna.
>
> Men det är väl helt enkelt så att utan annonserna skulle det inte finnas någon tidning alls att ta med sig i badet.
> En tidning kan knappast frånhända sig dessa annonsintäkter.
> Om så annonserna upptar helsidor i själva tidningen eller ligger ibladade som separata tryck, är kanske ingen stor skillnad.
>
> Jag har bett marknadsavdelningens chefer att svara dig direkt.
>
> Hälsningar,
> Lars Gunnarsson
> insändarredaktör, UNT
>
>
>
> ----------------------------------------------------------
> Upsala Nya Tidning, http://www.unt.se
> Insändarredaktören
> E-post: insandare@unt.se
> Telefon: 018 - 478 12 72
> Postadress: Box 36, 751 03 Uppsala
> ________________________________________
> Från: Gunnar Rundgren [gunnar@grolink.se]
> Skickat: den 27 oktober 2010 09:14
> Till: UNT Insandare
> Ämne: Svartfot åt reklamarna
>
> En stor del av Uppsalas befolkning har små skyltar vid brevlådan om att
> de inte vill ha reklam, så även jag. Vi kommer ju inte ifrån den, den
> finns på bussen, den finns tryckt i själva tidningen, internet är helt
> nedlusat av den, TV skall vi inte tala om. Men det är ju skönt att man
> kan slippa alla de där glättade reklambladen. Eller - kan man det? Nu
> hände det igen. Jag hade tappat upp ett bad och tog tidningen med mig
> för en stunds njutning. Hoppsan, de två instuckna reklambilagorna - från
> Team Sportia och Svanströms - ramlar i vattnet. UNT och andra tidningar
> bidrar till att bryta min och många andras frivilliga reklamblockad.
> Snälla, respektera våra val och ställ inte upp som svartfot åt reklamarna.
> --
> Gunnar Rundgren

2 comments:

Harald Cederlund said...

Jag skrev om den där oadresserade direktreklamen på min (numer saligen insomnade) blogg för ungefär ett år sedan. Min bedömning var att det förmodligen är olagligt att lämna med reklamblad på det där sättet till någon som har en "Nej tack till reklam!"-lapp uppsatt på brevlådan.

Det blev dock aldrig någon anmälan till DM-nämnden för min del - däremot tröttnade jag på all reklam och slutade prenumerera på UNT.

Gunnar Rundgren said...

Det är kanske den vägen man får gå...