Monday 27 September 2010

Den dansande roboten

Jag var på bokmässan häromdagen. Såg mycket intressant. Det här var kanske det mest spektakulära - en robot som dansar Svansjön in fyra minuter. 18 motorer, två års jobb att få till det. Ganska snyggt och mycket tänkvärt. Det hela iscensatt för att göra tjejer mer intresserade av robotar enlig den som presenterade det hela. Det är tydligen ett problem att det bara är män som är intresserade av robotar och att män bara är intresserade av krig och tillverkningsindustri -håhåjaja, kommer vi aldrig ifrån de där stereotyperna. Vilka män är det man pratar om hela tiden. Jag känner knappt en enda man som uppfyller de där fördomarna längre. Men, men det var inte det jag skulle prata om.

Hon pratade om hur användbara robotar kan vara i t.ex. äldrevården, och jag antar att det är sådana uppgifter som kvinliga robotforskare skall vara intresserade av....

Det är ju möjligt att jag är ett jäkla surkart, men jag hoppas verkligen att jag slipper bli omhändertagen av en robot när jag blir gammal. Och inte vill jag ha en robot som slevar ut maten i restauranten heller.

Jag har inget emot att forskarna gör dansande robotar. Konsten, roandet har alltid varit en stor del av vad vetenskapen har hållt på med. Men jag är inte odelat positiv till tanken på "mänskliga robotar". Är du?

No comments: